Update stand van zaken april

online onderzoek

De maand april vliegt als een razende aan ons voorbij. En ondanks dat iedereen thuis werkt, is er (samen) een hoop gedaan. Zo wordt de eerste delphi-ronde geanalyseerd, deden we online mee aan een landelijke netwerkbijeenkomst en hebben de onderzoekers een wetenschappelijk artikel ingediend.

Delphi-ronde 1 is gestopt op 13 april en de onderzoekers van het WIN-project zijn op dit moment de ingevulde vragenlijsten aan het analyseren. In totaal hebben 39 personen (studenten, docenten, professionals en managers uit de PW’s) deelgenomen. Zij hebben onder andere antwoord gegeven op de vraag of genoemde indicatoren relevant zijn voor de Professionele Werkplaats (PW) praktijk. Ook hebben zij nieuwe relevante indicatoren aangedragen. De resultaten uit ronde 1 zullen gebruikt worden voor het ontwikkelen van de vragenlijst voor Delphi-ronde 2 die op 11 mei start. In ronde 2 worden deelnemers gevraagd om de relevant bevonden indicatoren te prioriteren naar belangrijkheid. Het doel van alle Delphi-rondes is om tot overeenstemming te komen over indicatoren voor samenwerking in PW, die gebruikt zullen worden voor het ontwikkelen van een meetinstrument.

De Hogeschool Utrecht organiseerde op 8 april een online bijeenkomst vanuit het netwerk WONDER, bestaande uit 60 verwonderaars van hogescholen, universiteiten, mbo-instellingen en zzp’ers. De bijeenkomst had als doel kennis te maken en kennis te delen over het leren in hybride leeromgevingen zoals PW; waarover en waarom kan er tussen verwonderaars samengewerkt worden? Ondanks dat de bijeenkomst online plaatsvond, was het helder gestructureerd en voor iedereen goed te volgen. Het leverde weer nieuwe inzichten en input op, ook voor het WIN-project.

De WIN onderzoekers hebben een artikel ingediend waarin het onderzoek naar de werkzame processen in de samenwerking binnen PW wordt uitgelegd. In het artikel wordt de aanpak en inhoud van het model ‘Lerend en Onderzoekend Samenwerken in Professionele Werkplaatsen’ (LOS in PW) verantwoord en uitgelegd. Het artikel ‘Lerend en onderzoekend samenwerken in professionele werkplaatsen: de ontwikkeling van een theoretisch model’ is aangeboden aan een Nederlandstalig peer reviewed wetenschappelijk tijdschrift. We wachten met belangstelling de reactie van de reviewers af.