Eindhoven,
april

Uitbreiding onderzoeksteam WIN-project

Daniele_Jeroen

Het WIN-project is fase 2 ingegaan. Er zijn twee nieuwe onderzoekers aangesloten. Danielle Quadakkers en Jeroen Bovens zijn het onderzoeksteam komen versterken. Als junior onderzoekers voeren zij onderdelen van het onderzoek uit in nauwe samenwerking met twee andere senior onderzoekers.

Danielle is werkzaam bij dienst Onderwijs en Onderzoek als Onderwijs Consultant en voor twee dagen per week gedetacheerd naar Fontys Sporthogeschool waar ze werkzaam is als toetsdeskundige, onder anderen bij de examencie. Jeroen is al 6 jaar werkzaam als docent bij Fontys Sporthogeschool. Daar is hij stagecoördinator van de opleiding Sportkunde en tevens ook coördinator van de partnerships van Fontys Sportkunde, de professionele werkplaats van deze opleiding. Vanuit die hoedanigheid vervult hij ook de rol als sleutelfiguur binnen het WIN-project. Als onderzoeker participeert hij in het project Social Labs voor 1 dag in de week en nu dus ook in het WIN-project sinds kort.

Hun werkzaamheden bestaan onder andere uit werving en selectie van deelnemers, dataverzameling en –analyse, (voorbereiding) van verslaglegging en presentaties.

De reden dat het voor Jeroen zo interessant was om bij het WIN-project aan de slag te gaan ontstond bij zijn eerste klus. Mijn eerste klus bij Sporthogeschool was om de beweeginterventie Physical Activity Centre (PAC) verder door te ontwikkelen als onderwijsleerbedrijf waar enerzijds de studenten de koppeling tussen theorie en praktijk beter konden maken en anderzijds als opleiding in te spelen op de maatschappelijk ontwikkelingen om zodoende meer zichtbaar te worden in het brede werkveld van Sportkunde.” Vandaaruit zijn ook de huidige partnerships opgezet. Jeroen zijn affiniteit met het onderwerp is hier ontstaan. Hij deed later een master waarin hij onderzoek deed naar deze bijzondere samenwerking bij de PW’s.

Danielle heeft na haar masteropleiding een sterke drang gehad om meer en meer ervaring op te doen met onderzoek. De kenniskring van het lectoraat van Desirée Joosten-ten Brinke bij de FLOT heeft haar al goed op weg geholpen. “Toen ik de vacature bij het WIN-project voorbij zag komen, en naar de voorwaarden keek, bleek ik aan alles te voldoen. Ik ben erg blij dat ik deze rol nu kan vervullen. Ik wil zelf gewoon ontzettend graag beter worden in onderzoek doen. Ik heb tot nu toe vooral veel kwalitatief onderzoek gedaan en nog niet zo veel kwantitatief. Dat hoop ik o.a. in het WIN-project te kunnen leren.”

Wanneer de twee zich aansloten bij het WIN-project, viel Danielle het warme welkom op van alle projectleden. Ook waren ze te spreken over de goede samenwerking en de mogelijkheid om echt al de diepte in te gaan. Jeroen viel vooral de zorgvuldige wijze waarop de eerste opzet van het model tot stand is gekomen. “In een van de kenmerken van het model is beschreven dat: “Iedereen weet, dat niemand alles weet”. Dat symboliseert mooi de gezamenlijke werkwijze binnen WIN vind ikzelf, zowel in de projectgroep met alle sleutelfiguren als binnen de onderzoeksgroep” stelt Jeroen.

“Iedereen weet, dat niemand alles weet” symboliseert de gezamelijke werkwijze binnen WIN – Jeroen Bovens

Danielle stelt dat de visie op het project samen gemaakt moet worden. “Een visie maken we samen” zegt ze. “Je merkt aan alles dat dit thema actueel is en zowel landelijk als binnen Fontys speelt. Het is dan ook mooi dat we de komende jaren meer onderzoek gaan doen hiernaar om dit verder te kunnen onderbouwen.” Zegt Jeroen.

De planning voor de komende fase ligt al vast. In de rol die ze vervullen gaan ze aan de slag met de casestudies. Het zijn er 4 in totaal. De eerste twee cases vinden plaats voor de zomer bij Libra Revalidatie en Audiologie en Combinatie Jeugdzorg. Hier gaan ze in teams van twee, samen met een senior onderzoeker, interviews en focusgroepen houden met studenten, docenten en professionals binnen de professionele werkplaats om o.a. na te gaan hoe de verschillende elementen van het model in de praktijk (succesvol) tot uiting komen.

“Mijn persoonlijk uitdaging binnen het project ligt het meest bij mijn leerdoel om onderzoekservaring op te doen” – Danielle Quadakkers

Ze zijn beiden erg gemotiveerd en enthousiast. Hun persoonlijke uitdagingen liggen niet ver van elkaar. “Mijn persoonlijk uitdaging binnen het project ligt het meest bij mijn leerdoel om onderzoekservaring op te doen. Maar ook bijvoorbeeld mijn netwerk uitbreiden en werkzaam zijn in het primaire proces.” Verteld Danielle.

Jeroen wil vooral zijn expertise en netwerk verder uitbreiden. “Vanuit de praktijkervaringen binnen mijn eigen professionele werkplaats is het mooi om betrokken te zijn in dit project en daar zelf meer onderzoek naar te kunnen doen. Dat geeft energie en het is mooi om op zo’n diverse plekken te mogen komen en mensen te ontmoeten die dezelfde passie hebben voor dit thema.”