november

Tweedejaars studenten logopedie winnen landelijke Innovatieprijs

201031 prijs logopedie 1

Logopedisten lopen meestal niet voorop als het om technologische innovaties gaat. Maar vier tweedejaars van de opleiding logopedie van Fontys Paramedische Hogeschool, wonnen deze week wel de NVLF Innovatieprijs met hun idee voor een Active Logo Floor. Hun idee was goed voor 49% van de stemmen van de online aanwezige logopedisten op het jaarcongres. En, de studenten gaan proberen het idee geschikt te maken voor de markt.

Een logopedist werkt veel met kinderen. Bij een groot deel van de behandeling zit een kind dan aan een tafel om samen met de logopedist te oefenen. Maar de meeste kinderen kunnen helemaal niet zo lang stilzitten. Die gaan wiebelen, naast hun stoel staan of springen. Hoe zou dat anders kunnen? De studenten vonden inspiratie bij het programma Fit&Vaardig op school. Kinderen leren beter rekenen en spellen als ze bewegen. Dit kan oplopen tot vier maanden extra leerwinst, blijkt uit onderzoek. Bewegen heeft namelijk een chemisch effect op de hersenen, waardoor de aandacht en taakgerichtheid van een kind groter wordt. De studenten bedachten hoe je een interactieve vloer kunt inzetten voor logopedische behandelingen. Sommige bassischolen en revalidatiecentra gebruiken die al. Het idee voor de Active Logo Floor was geboren.

Trots op logopedie
Sanne van Hellemond, Emily Yarzagaray, Jessie de Hond en Laura Aarts (hieronder op de foto's v.l.n.r.) zijn net begonnen aan hun derde jaar. Ze volgen ieder een andere minor. Dat hun project genomineerd was, vonden ze al een hele eer. Dat vervolgens 49% van de 900 logopedisten op het online jaarcongres van de NVLF (de beroepsvereniging voor logopedisten) zijn stem uitbracht op hun project Active Logo Floor, daarvan waren ze wel even beduusd. “Trots op logopedie” was het thema van het jaarcongres, maar dat zijn deze studenten ook. Met het gewonnen geldbedrag van 2500 euro gaan ze de Active Logo Floor ontwikkelen en proberen op de markt te brengen.

Werkveld enthousiast over de funfactor
“Het werkveld is super enthousiast”, zegt Jessie. ”Ze noemen maar één maar: de aanschafprijs mag niet hoger zijn dan zo’n 500 euro.” Laura vult aan: “Gelukkig heeft een van de docent-onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool, Tim Gerbrands, met ons meegedacht hoe je een goedkope variant kunt maken. Dat idee gaan we nu uitwerken.” De hardware is voor alle vloeren geschikt, en dus bijvoorbeeld ook voor fysiotherapeuten. De software die de studenten willen ontwikkelen is wel specifiek voor logopedie. Sanne: ”We willen verschillende thema’s en opdrachten maken die op de vloer geprojecteerd worden. Zo heeft een logopedist veel keuzes. Bovendien willen we dat een logopedist ook zelf klanken, woorden, zinnen, enz. kan toevoegen. Op die manier krijgt een kind echt een behandeling die helemaal op dat kind is afgestemd.” Kortom: “Kinderen meer laten bewegen tijdens de behandeling, en met plezier zichzelf laten ontwikkelen. Daar doe je het toch voor als logopedist,” vat Emily hun innovatie krachtig samen.

Auteur: Margreet Vossen