Tweedejaars ILS laten tijdens Ideeënfabriek betrokkenheid zien

ideeenfabriek-2018-0208

Zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen houden. Dat was het uitgangspunt bij veel concepten die de tweedejaars van de opleiding International Lifestyle Studies donderdag presenteerden tijdens de Ideeënfabriek. Het evenement, dat 200 bezoekers trok, is het resultaat van een jaar lang werken.

De veiligheid van vrouwen, en dus van zichzelf, gaat ze aan het hart. Dus bedachten zeven studentes van ILS een simpel alarmsysteem waarmee vrouwen niet alleen belagers af kunnen schrikken, maar waarmee ze ook de omgeving kunnen alarmeren. Claire Boerma, Donna Bosscher, Manon van Drimmelen, Inge van Herwijnen, Amber Huls, Annemijn de Klerk en Annabel Mehl bouwden er een beweging omheen, #NotMe, waarmee ze landelijk de aandacht trokken. Interviews in de regionale of landelijke pers. Het is de droom van iedere startup. Maar dan moet er wel eerst een concept liggen dat de aandacht trekt, een concept dat een oplossing biedt voor een bestaand probleem. Daar werken de tweedejaars van ILS bijna een jaar aan. Donderdag presenteerden achttien startups het resultaat tijdens de Ideeënfabriek in het Duvelhok in Tilburg. Daar waren onder meer concepten te zien voor vrouwen in de overgang, voor samengestelde zinnen, voor kinderen met gescheiden ouders, voor docenten die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken en voor blinden en slechtzienden.

Startup Chill’d Inc. richt zich met een app en wearable bewust op jonge vaders. ‘Er zijn al genoeg producten voor moeders op de markt’, legt Julie Maas uit. Uitgangspunt van Chill’d is om ervoor te zorgen dat de jonge vader quality time met zijn partner kan beleven. ‘Maar dan moet hij wel rust ervaren.’ Chill’d helpt daarbij. Een slimme babydeken verzamelt data van het kindje, zoals hartslag, temperatuur en slaapgedrag. Via de app en de wearable blijft de vader op de hoogte. Dat geeft rust. ‘Het is leuk om iets voor mannen te bedenken’, zegt Michelle Hermans. ‘We hebben ons echt moeten inleven in de wereld van jonge vaders, waardoor we dichter bij onze doelgroep zijn gekomen.’ In tegenstelling tot de producten van andere startups is Chill’d nog niet te koop.  Michelle, Ilona Zeebregts, Teddy Kuijs, Isa Bosmans, Sanne Aalbers, Madelon van Driel en Carien Scheepens zijn op zoek naar een producent die het in het markt wil zetten. Michelle: ‘Dat kost tijd, maar we doen het net even iets anders. Mijn vrienden vinden het supergaaf dat dit kan op onze opleiding.’

De Ballenmeisjes gooien het over een compleet andere boeg. Ze spelen met hun duurzame bitterbal in op de voedselverspilling in onze maatschappij. ‘Onze doelgroep is de welwillende consument die duurzaam wil consumeren, maar de drempel te hoog vindt’, legt Anke van Ettinger uit. Samen met Naomi Sinot, Sterre Hubers, Emmelien Kin, Anne Kelleter, Emily Flynn, Nina Smits en Linde Dekker oriënteerde ze zich op de horecavakbeurs Horecava. Daar viel het ze op dat bitterballen populair zijn. Zo kwamen ze op het idee van een bitterbal waarin restproducten verwerkt zijn. Ze werkten ervoor samen met verschillende Tilburgse restaurants. ‘Dit is een product dat niet alleen bijdraagt aan duurzaamheid, maar dat ook nog eens lekker is. Het is leuk om een idee te bedenken waar je iets mee kunt.’ Dat blijkt. Tijdens de Ideeënfabriek zijn de ballen niet aan te slepen. Ook zijn verschillende bedrijven inmiddels geïnteresseerd in hun product. Hun pakkende slogan ‘we’re having a ball’ zou dus nog wel eens waarheid kunnen worden.

Ook veel aandacht is er voor startup Unforgettable, dat zich met Het Onvergetelijke Boek richt op familieleden, vrienden en kennissen van mensen met dementie. ‘We merkten dat veel mensen iemand met dementie in hun omgeving hebben, zo ook een meisje uit onze groep’, aldus Kirsten van Ginkel. ‘Er zijn best veel producten voor dementerenden zelf, maar niet voor mantelzorgers.’ Puk Holleman knikt instemmend. ‘Die kunnen moeilijk contact maken.’ Daar spelen Kirsten, Puk, Fleur Withagen, Elianne Dudok, Mara Roggeveen, Daphne Lambertsen Fleur van Oord met Het Onvergetelijke Boek op in. Het bevat opdrachten die als basis dienen voor een gesprek. Kirsten: ‘We hebben uitgebreid met de doelgroep gesproken. Het is belangrijk om het samen te doen. Het is mooi om te zien dat ons initiatief gewaardeerd wordt.’ Zo reageerde Alzheimer Nederland enthousiast, evenals de Geheugenwinkel Tilburg. Daar zal het boek binnenkort te koop zijn.