september

Traject Leren en Werken in de techniek

Perspectief voor statushouders op passend werk

Fontys geeft in samenwerking met het UAF en technische bedrijven in de Brainportregio vijfentwintig statushouders de kans om hun loopbaankansen te verbeteren. In oktober start in Eindhoven de voorbereidingsperiode van een halfjaar bij Fontys Hogescholen, waarbij de oriëntatie op de technieksector en de loopbaan centraal staan. Onder begeleiding van Fontys en het UAF gaan de cursisten op zoek naar een passende baan en zoeken ze welke Associate Degree (AD) opleiding hier het beste bij aansluit. Stap voor stap werken ze zo toe naar een erkend Nederlands techniekdiploma, relevante werkervaring én een passende baan.

Vorig studiejaar heeft al een pilot van het (voor)traject plaatsgevonden. Simone van der Velde was Programmaleider namens Fontys Hogescholen en zegt daarover: 'Tijdens het voortraject heb ik de studenten zien opbloeien. Hopelijk leidt het tot een goede studiehouding en de drive om de studie af te maken.' Ook deelnemers waren enthousiast. Ibrahim Alousi vat het kort en bondig samen: ‘Via deze weg kan ik in iets meer dan twee jaar een hbo-opleiding afronden én werkervaring opdoen. De keuze was snel gemaakt.'

Op bijgaande foto staan deelnemers en begeleiders van de lichting 2018-2019. Er is ook een inspirerende video en de volgende artikelen geven eveneens veel (achtergond)informatie over het traject én bevatten een verwijzing naar het aanmeldformulier voor het komende traject.

Informatie van het UAF plus een aanmeldformulier

Manou Hebben legt uit waarom Leven en werken in de techniek is gestart

Het verhaal van Ibrahim Alousi