Tilburg,
27
mei
2021
|
10:03
Europe/Amsterdam

Top 20 principes voor onderwijs aan begaafde leerlingen

point 20 p

Prof. dr. Anouke Bakx, lector Goed Leraarschap, Goed Leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie, was betrokken bij het gezamenlijk project dat leidde tot de Nederlandse versie van de ‘Top 20 principes’ vanuit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen van de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

De psychologische wetenschap heeft veel bij te dragen aan het verbeteren van het leren en lesgeven in zowel reguliere klassen als klassen voor begaafde leerlingen. Het lesgeven en leren zijn nauw verbonden met sociale- en gedragsfactoren van de menselijke ontwikkeling, waaronder cognitie, motivatie, sociale interactie en communicatie. Daarnaast kunnen psychologische wetenschappen belangrijke inzichten geven in effectieve instructie, onderwijsomgevingen die het leren bevorderen, en het goed gebruiken van toetsing, waaronder gegevens, tests en metingen, evenals onderzoeksmethoden voor het lesgeven aan begaafde leerlingen.

De Nederlandse vertaling van de ‘Top 20 Principles’ is tot stand gebracht in samenwerking tussen de onderzoekswerkplaats POINT en de Radboud Universiteit. In deze brochure is elk principe uitgewerkt en voorzien van wetenschappelijke literatuur en relevante tips voor het verzorgen van onderwijs aan begaafde leerlingen. De brochure kan hier gratis gedownload worden.

Auteur: Alex Box