Eindhoven,
februari

The right (wo)man for the job

Het onderzoeksproject 'The Right (Wo)Man for the job?' van Chris Smerecnik en Kazimier Helfenrath is door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek (SIA) gehonoreerd voor een beurs van 300.000 euro. Het gaat om een subsidie in de categorie RAAK-publiek.

De Research Academy – te weten, Chris en Kazimier – werd door ERGON en WSD gevraagd of er een vervolg kon worden gegeven aan een eerder onderzoek dat zich richtte op het plaatsen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het onderzoek van Kazimier voor het voormalige lectoraat Duurzaam Werken van Harry Michon bleek rijp voor een follow-up.

“Plaatsing van mensen gebeurt nu vaak aan de hand van harde functie-eisen”, legt Chris uit. Hij schetst een voorbeeld van een persoon die graag op zichzelf is. “Zo iemand moet je niet ergens plaatsen waar veel contact is, ook al zou het een goede match zijn op basis van harde functie-eisen.”

Aan de hand van het onderzoek gaan Chris en Kazimier de zogeheten ‘zachte factoren’ in kaart brengen. Het werkveld profiteert hiervan. “Matching op basis van harde eisen heeft als gevolg dat de verloop en duurzaamheid van die plaatsing niet optimaal is”, legt Chris uit. “De werkzoekenden zijn steeds opnieuw terug bij af.” “Zachte factoren zijn van doorslaggevend belang voor een geslaagde plaatsing, maar worden tot op heden niet objectief vastgelegd,” vult Kazimier aan.

Binnenkort begint de eerste fase van het onderzoek. Daarin wordt zoveel mogelijk kennis en informatie verzameld door literatuuronderzoek en interviews. Chris: “Daarna gaan we alle informatie verwerken in een digitale toolkit die publiekelijk beschikbaar wordt gesteld.”

Medio februari vindt de start plaats tijdens een grote kick-off met de partners. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met onder meer ERGON, WSD, het Trimbos Instituut, UWV, gemeente Eindhoven, Tilburg University, Universiteit Utrecht, Hanze Hogeschool en SBCM.