24
mei
2023
|
09:29
Europe/Amsterdam

Kansenongelijkheid steeds groter wordend probleem op scholen

SWPBS-conferentie draait dit jaar om gelijke kansen voor elk kind

swpbs conferentie

Kinderen krijgen niet altijd dezelfde kansen op school en de sfeer is niet altijd even positief. School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)  is een aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. Het doel is dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Op 9 juni wordt in Utrecht de jaarlijkse SWPBS-conferentie gehouden, met als thema: kansengelijkheid en welzijn.

hasse van nunen

Tijdens deze conferentie gaat het onder meer over het bevorderen van kansengelijkheid en welbevinden via sport, gelijke kansen voor kinderen met uitdagend gedrag, registratie van ongewenst gedrag op school en mindfulness als interventie. Keynote spreker is Hasse van Nunen, de impactproducent van de documentaireserie ‘Klassen’. Deze serie kaartte een groot probleem aan in het onderwijs: de groeiende kansenongelijkheid. Maar het liet ook zien hoe je als onderwijsprofessional kunt bijdragen aan het creëren van kansen voor álle kinderen. Hasse van Nunen zal tijdens de conferentie de belangrijkste eyeopeners van de serie delen, ondersteund door fragmenten.  

Debbie Verveer

Volgens Debbie Verveer, SWPBS-opleider en docent bij Fontys Onderzoekscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) is het belangrijk om juist nu aandacht te besteden aan deze alsmaar groter wordende kansenongelijkheid. ‘SWPBS draait om het creëren van een positief schoolklimaat, maar nu leggen we echt de focus op dat alle kinderen gelijke kansen moeten krijgen. Het is belangrijk dat elk kind gezien wordt. En wij hebben daar als onderwijsprofessionals een belangrijke rol in. Want ook wij hebben (vaak onbewust) vooroordelen. Tijdens de conferentie zijn er vele workshops te volgen. Mijn  OSO-collega Antoinette Kroes is gepromoveerd op het thema vooroordelen en geeft op tijdens de conferentie een workshop over dit onderwerp. Zij heeft een aantal tests ontwikkeld om erachter te komen waar jouw vooroordelen liggen, of waar je je niet bewust van bent. Welke blinde vlekken kunnen mogelijk kansenongelijkheid stimuleren? Het kan echt een eyeopener zijn om daar eens bewust bij stil te staan.’

De conferentie is bedoeld voor iedereen die interesse heeft in de methode om op school te komen tot een positieve leeromgeving. Debbie Verveer: ‘Er wordt tegenwoordig mee gewerkt van basisonderwijs tot in het mbo dus we beslaan een behoorlijke breedte van het onderwijs. De methode komt uit Amerika maar is zeker al een jaar of 10, 12 in Nederland. Het zou eigenlijk in alle scholen aanwezig moeten zijn, want wie wil er nu niet een positief schoolklimaat? En we verwerven gelukkig steeds meer bekendheid, het is al lang geen pionierswerk meer. Sommige scholen doen het op kleine schaal, maar het SWPNS-raamwerk is zoveel meer dan kinderen aanleren om elkaar complimentjes te geven en leerlingen positief behandelen. Het gaat om het verinnerlijken van een bepaalde houding. Dit thema, inclusie voor alle kinderen, hoort ook bij SWPBS.’

SWPBS

Tijdens de conferentie krijgen deelnemers praktische handvatten aangereikt. In de keynote, maar ook in de workshops. Er komen onderwerpen aan bod als: hoe reageer je op ongewenst gedrag in de klas? Hoe ga je om met leerlingen voor wie het niet vanzelfsprekend is om taakgericht bezig te zijn in de klas? En hoe kun je sportieve PBS-interventie zetten om de leerlingen extra te begeleiden op het gebied van welbevinden, aanpakgedrag, executieve functies, impulsbeheersing, betrokkenheid, creativiteit. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het complete programma vind je hier. Je kunt je daar meteen aanmelden. Wil je alvast meer weten over het onderwerp van de keynote, kijk dan hier.

Auteur: Linda Koster