augustus

Swingende jaaropening in Den Bosch

Pabo H 29-8-2018

Pabo Den Bosch opende woensdag het studiejaar met een spetterend muziekevenement, waarbij muzikale partijen uit de hele stad bij elkaar kwamen. Aanleiding voor een jaaropening rond het thema zingen en muziek was de (landelijke) aandacht voor het belang van muzikale vorming voor de ontwikkeling van kinderen. De pabo’s van Fontys Hogeschool Kind en Educatie willen aan studenten meegeven hoe belangrijk hun rol als leerkracht is bij het overbrengen van enthousiasme voor muziek. Toen de Stichting ’s-Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs aanbood om een evenement voor de pabo te organiseren was het onderwerp dan ook snel gekozen: zingen en muziek. Daarbij haakte de Muzerije, centrum voor amateurkunst en cultuureducatie, al snel aan als mede organisator.

Harry Hendriks, musicus en oud docent van de Bossche pabo, opende het evenement door het speciaal door hem gecomponeerde Pabolied te presenteren. Al snel zong iedereen het refrein mee: “Onze pabo swingt. Onze pabo zingt”. Nadat alle deelnemers had deelgenomen aan een drietal inspirerende muziekworkshops, zoals canon zingen, stembevrijding en spelen op de ukelele, was de stemming opperbest en is ter afsluiting van de middag door de hele groep het nieuwe Pabolied gezongen. Zo’n evenement is de moeite waard om nog vaak te herhalen, zegt een docent van de opleiding. “Prachtig om te zien hoe we met zo’n 250 (toekomstige) leraren van de opleiding en belangstellenden uit het werkveld zo veel energie vrij kregen. Iedereen ging zingend de deur uit”.

Auteur: Caroline Wijsman
Foto's: Hanny Post