januari

Susan Beckers is Docent van het Jaar

dvhj 2023

Susan Beckers is maandag tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst op campus Rachelsmolen in Eindhoven uitgeroepen tot Docent van het Jaar. De lerares Nederlands op de lerarenopleiding in Sittard wordt geprezen vanwege haar enthousiasme en aanstekelijke aanpak.

Voor deze Docent van het Jaar-verkiezing werden 37 kandidaten aangemeld door studenten en medewerkers. Vijf daarvan werden door een jury uitgekozen als genomineerden. Susan Beckers was er daar een van, net als Maaike RijndersKirsten CuppenMathilde Boots en Sabah Ouhassou.

Unaniem
“De jury heeft Susan Beckers unaniem als winnaar gekozen”, zo klinkt het maandag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. De prijs wordt uitgereikt door de voorzitter van de studentenfractie. Zij omschrijft Beckers namens de jury als een goede ambassadeur voor het leraarschap. Iemand die volgens haar studenten en collega’s fris is, sprankelend, joviaal, deskundig, hardwerkend, betrokken, warm, inspirerend, betrouwbaar en integer.
“Ze heeft een duidelijke visie op het onderwijs en onderbouwt die goed naar studenten en het werkveld. Ze is een absolute expert in haar vakgebied. Met een aanstekelijke en enthousiasmerende aanpak, mooie en creatieve lessen en verrassende excursies weet ze haar studenten in te pakken voor het vak.”

Een team
Beckers wint 2.500 euro, een bedrag dat ze mag besteden aan innovatie in het onderwijs. In een eerder interview met Bron gaf ze al aan die prijs graag te willen delen met haar collega’s. “Want we zijn een team, we doen het samen. We maken er met z’n allen wat moois van.”
Toen had ze nog geen idee dat ze de titel en daarbij horende prijs ook echt zou winnen. “Maar ik ben er superblij mee”, zegt ze maandag in een eerste reactie. “Met het bedrag wil ik iets rondom leesbevordering met studenten doen. In de regio, of misschien zelfs op grotere schaal. Maar ik wil ook de leeshoek uitbreiden die we op onze opleiding in Sittard aan het opzetten zijn.”

Artikel overgenomen van Bron, Karen Luiken
doc vh jaar