mei

Succesvolle Summer School Fontys moet jubileum een jaar uitstellen

IMG_5938 summer school

Al 4 jaar op rij draait Fontys een succesvolle Summer School in de weken voorafgaand aan een nieuw studiejaar. De Summer School van deze zomer zou vanwege het vijfjarig jubileum een extra bijzondere editie worden. Helaas wordt dit feest een jaar uitgesteld, omdat de Summer School 2020 vanwege de coronamaatregelen niet doorgaat.

“Ontzettend jammer, maar de beste keuze die we nu kunnen maken”, vertelt Noëlle Khalil, programmacoördinator van de Summer School en werkzaam bij Fontys Paramedische Hogeschool. “Dit besluit hebben wij genomen op basis van een zorgvuldige afweging: tussen de huidige situatie rondom het coronavirus enerzijds en onze doelstelling om studenten een rijke internationale leerervaring en persoonlijke ontwikkeling mee te geven anderzijds”.

De kracht van de Summer School

De organisatoren van de Summer School vinden het op dit moment nog onverantwoord om studenten gebruik te laten maken van het internationale vluchtverkeer. Ook is het bijzonder uitdagend om een groep van meer dan 8 studenten op 1,5 meter afstand onderwijs te laten volgen. Daar komt bij dat veel van het sociaal-culturele programma nog niet plaats zou kunnen vinden binnen de huidige maatregelen. En laat dat nou juist de dingen zijn die de Summer School zo speciaal maken.

De persoonlijke groei, nieuwe contacten, en interculturele ervaringen die normaliter de basis vormen kunnen niet nagestreefd worden. Daarom gaat de organisatie juist deze waarden nog sterker verankeren en toewerken naar een succesvolle uitrol in de zomer van 2021, wanneer er meer duidelijkheid is en meer ervaring is opgedaan met internationaal onderwijs binnen de richtlijnen die dan gelden. Noëlle: “De samenwerking tussen Fontys Paramedische Hogeschool en dat van Toegepaste Psychologie & HRM gaat uiteraard gewoon door met eenzelfde hoeveelheid enthousiasme en inzet”.

Dromen en doelen

Tijdens de Summer School gaan studenten van over de hele wereld aan de slag met verschillende aspecten van positieve gezondheid en leren zij elkaar te coachen in het behalen van hun dromen en doelen. Hun persoonlijke en professionele ontwikkeling krijgt een flinke boost, terwijl ze internationale vrienden voor het leven maken. Studenten ontdekken (mede dankzij het sociaal-culturele programma) de regio Eindhoven en kunnen in het weekend tripjes naar andere steden maken. Het programma duurt 2 weken en in die periode verblijven studenten in The Student Hotel (waarbij een hele verdieping wordt gereserveerd voor de Summer School). Sommige studenten blijven ook na de Summer School in Eindhoven en volgen aansluitend een bachelor of master bij Fontys.

Up-to-date

De 13 internationale studenten die zich hadden aangemeld voor de Summer School zijn geïnformeerd over het genomen besluit. Via de website van de Summer School kunnen zij en andere belangstellenden op de hoogte blijven van nieuwe updates en een nieuw programma voor volgend jaar.

Wil je meer weten over de Summer School van Fontys of denk je graag mee? Bezoek dan de website of stuur een bericht naar summerschool040@fontys.nl.