Eindhoven,

Studiereis Seoul voor studenten Toegepaste Gerontologie – Age-friendly design and innovation

Seoul

In mei gaan studenten van de Fontysopleiding Toegepaste Gerontologie – Age-friendly Design and Innovation op studiereis naar Konkuk University in Seoul. Samen met studenten van Toegepaste Gerontologie – Age-friendly Design and Innovation Windesheim en Fontys ACI, die de studiereis organiseren, gaan zij op zoek naar oplossingen voor “Smart Ageing”.

Voor de opleiding is de Republiek Korea een zeer interessant land. Het is een van de meest snel vergrijzende landen, samen met Japan en China. Daarnaast is hier één van de grootste elektronicabedrijven ter wereld gevestigd, namelijk Samsung. En de Konkuk University is een vooraanstaande universiteit op het gebied van technologie. De combinatie van deze drie zaken maakt dat Korea voorop loopt met de ontwikkeling van technologie voor de gezondheidszorg.

Paul Gielen, docent bij de opleiding, ziet een langdurig samenwerking voor zich: ‘’In Seoul zijn ze veel verder met de ontwikkeling van oplossingen rondom de vergrijzingsproblematiek. Zij zetten bijvoorbeeld al veel meer in op Smart Living, iets waar onze studenten veel van kunnen leren. Daarnaast zie je dat wij in Nederland ook steeds meer oplossingen bedenken die passend zijn voor andere culturen. Internationalisering van de opleiding helpt onze studenten om breder te kijken’’.