12
juni
2020
|
09:59
Europe/Amsterdam

Studiedag op 18 juni door en voor Fontys-docenten: ‘Van online naar blended onderwijs’

blended

Hoe organiseer je online-lessen die je onder normale omstandigheden uitsluitend fysiek zou aanbieden? Welke leeractiviteiten bied je online aan? En welke juist fysiek? Het zijn vragen waar menig docent zijn hoofd over breekt. De digitale studiedag ‘Van online naar blended onderwijs' op 18 juni is bedoeld voor alle Fontys-docenten die hierover kennis en inspiratie op willen doen. Ook krijgen zij handvatten aangereikt om goede online-leeractiviteiten te ontwerpen.

“De studiedag is een dag voor en door docenten en vormt de aftrap voor online en blended leren; dé manier waarop docenten in de toekomst hun onderwijs zullen moeten inrichten”, vertelt Martijn van Grootel, werkzaam als onderwijskundige bij Fontys Sportkunde en lid van de Fontys-werkgroep Blended Onderwijs. Hij vervolgt: “We weten niet hoe lang de beperkingen van kracht blijven voor fysiek onderwijs. Een half jaar? Een jaar? Vanwege deze onzekerheid is het voorlopig de bedoeling dat docenten hun lessen sowieso zoveel mogelijk online blijven aanbieden. Van daaruit maken we vervolgens de stap naar blended learning: een mix tussen digitaal- en contactonderwijs.”

Nieuwe werkvormen
Die overstap gaat gepaard met allerlei vragen, keuzes en nieuwe werkvormen. Hoe organiseer je bijvoorbeeld samenwerkingsvormen online? Of maak je een podcast of maak je slim gebruik van virtual reality in de les? Op de studiedag staan verschillende Fontys-docenten tijdens veertig online sessies uitgebreid stil bij deze en andere vragen. Ook vertellen zij over hun aanpak, lessons learned en ervaringen met digitaal onderwijs gedurende de afgelopen twee maanden.Martijn van Grootel

Bij het effectief inzetten van blended learning kan een model zeker helpen. Van Grootel: “Inmiddels zijn hiervan zeer veel verschillende varianten in omloop. De Fontys-werkgroep heeft gekozen voor de ‘Blended Learning Wave’, een handzaam en inzichtelijk model ontwikkelt door de TU Delft. Tijdens de studiedag krijgen docenten uitleg over de toepassing hiervan. Ook is er aandacht voor het ontwerpen van onderwijs met behulp van design thinking.”

Aanmelden voor de studiedag kan via deze link. Docenten die verhinderd zijn of om wat voor reden op 18 juni niet aan de sessies kunnen deelnemen, kunnen op een later moment de sessies terugkijken. 

 

 

auteur: Annelies van der Woude