juli

Studenten strijden met zelfgemaakte drones tijdens Challenge

Drone Challenge

Ontweken obstakels en last-minute reparaties: op donderdag 7 juli vond de allereerste editie van de Drone Challenge plaats. Op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven streden studententeams van Fontys Engineering en het Summa College met hun transportdrones tegen elkaar in een serie challenges. Team 5 was met hun drone de ‘Black Widow’ de grote winnaar.

Samenwerking tussen hbo en mbo
Vijf maanden geleden begonnen de studenten aan het bouwen van hun transportdrones. Helemaal from scratch. De teams waarin zij dit deden waren samengesteld uit een mix van studenten: hbo-studenten van Fontys Engineering en mbo-studenten van het Summa College. “We wilden ze echt uit hun eigen onderwijsinstelling en leerjaar trekken om met anderen samen te werken. Dit zorgde voor een heel leuke dynamiek. Niet alleen bij ons als organisatie, maar ook bij de studenten zelf. Die waren heel enthousiast over het project,” vertelt Mark Aelmans van Fontys Engineering. Samen met Patrick Fonken van het Summa College was hij initiatiefnemer van het project.

Beoordeeld op ontwerp, maakbaarheid en parcours
De middag begon met presentaties waarin de studenten vertelden over het bouwproces en waarin ze hun ontwerp toelichtten. De kundigheid waarmee de drones gemaakt waren, werd door een jury beoordeeld. Ten slotte moesten de teams met hun drones een parcours vol obstakels afleggen. Voor de studenten was dit het échte moment van de waarheid.

Onder, over en door de obstakels: de vliegskills van de studenten werd flink op de proef gesteld. En dat ging zeker niet altijd even soepel. Door crashes waren last-minute reparaties aan de drones geen uitzondering. De studenten kregen een aantal minuten de tijd om hun drones te demonstreren. In die tijd mochten ze zelf kiezen welke obstakels ze aflegden. Die verschilden in moeilijkheidsgraad: van makkelijke challenges zoals het vliegen van punt a naar punt b, tot het oppakken van een kerstbal of waterflesje.

De uiteindelijke beoordeling deed de jury op basis van drie categorieën: het ontwerp, de maakbaarheid en het afleggen van het parcours. De grote winnaar van de Drone Challenge was Team 5 met hun drone de ‘Black Widow’. De leden van het winnende team krijgen een voucher voor een online leerplatform waar ze een cursus naar keuze kunnen volgen. Alle deelnemers aan de Challenge kregen bovendien een certificaat.

Een energiek evenement
“Het was een geslaagde dag,” vertelt Mark Aelmans, “het was een heel energiek en goed georganiseerd evenement.” Hij is heel positief over de inzet van de teams: “Ze hebben super hard gewerkt de afgelopen maanden en zich heel goed voorbereid. Ik stond er echt van te kijken wat ze in zo’n korte tijd neer konden zetten.” Vooral tijdens het afleggen van het parcours was er een heel goede sfeer. “Voor elk team werd even hard geapplaudisseerd. Het was een competitie, maar iedereen was net zo enthousiast als hun concurrentie een opdracht kon voltooien. Ging er iets mis, dan hielpen de teams elkaar ook. Dit zorgde voor een heel leuke sfeer.”

Mark hoopt in de toekomst meer projecten te zien die samenwerking op de BIC stimuleren. Voor nu is hij vooral blij dat de eerste editie van de Drone Challenge een succes was: “Dit was de eerste keer dat we zo’n soort evenement hebben georganiseerd. Hier hebben wij als organisatie ook heel veel van geleerd, wat we in de toekomst mee kunnen nemen.”

Auteur: Inge Joosten