december

Studenten minor Dance Industry laten zich inspireren in A’DAM Tower

minor dance op bezoek in A'dam tower

Studenten van de minor Dance Industry van Fontys Academy for Creative Industries waren donderdag 8 december te gast in de A’DAM Tower in Amsterdam. Deze toren in Amsterdam-Noord is sinds enkele jaren de nieuwe thuishaven van verschillende organisaties die actief zijn binnen de dance industrie. Onder andere ID&T en Sony zijn hier gevestigd. Om de minorstudenten te inspireren waren er die dag verschillende gastsprekers uitgenodigd die vertelden over hun werkzaamheden in de dance industrie. Dit vanaf de 17de verdieping met op de achtergrond een, ondanks de bewolking, fantastisch uitzicht over Amsterdam.

Björn Schipper is advocaat en weet alles van rechten in de muziek en dan voornamelijk dance industrie. Met zijn advocatenkantoor Schipper Legal helpt hij organisaties en artiesten die vastlopen op rechtsgebied. Tijdens zijn seminar vertelde hij alles over sampling in de muziekindustrie. Studenten kregen verschillende nummers te horen waarin was gesampeld en wat het oorspronkelijke origineel was. Ook werden er verschillende rechtszaken behandeld zoals de zaak tussen Bridgeport Music en Dimension Films en de Pelham zaak. Erg interessant voor studenten, omdat zij inzicht kregen in de verandering van sampling door de jaren heen. Waar vroeger door rechters nog meer naar diefstal werd gekeken, wordt er langzaam meer gekeken naar sampling als kunstvorm. Of zoals Björn zei: ‘van klankjatten naar kunst’. Voor de toekomst opent dit op rechtsgebied wellicht nieuwe wegen.

Denis Doeland
Denis is voor 20 jaar werkzaam geweest bij ID&T maar is nu actief binnen zijn eigen bedrijf DDMCA dat artiesten en organisaties adviseert op onlinegebied. Tijdens zijn seminar legde hij studenten uit dat digitale waarde voor organisaties en artiesten van groot belang is. Binding met je klanten en fans kan een organisatie namelijk maken of breken. Dit legde hij uit met het voorbeeld dat Hardwell in 2018 aangaf te stoppen met optreden. Om hem online niet ‘dood’ te laten gaan is er een heel social media plan bedacht met berichten die geplaats worden. Dit om Hardwell met zijn fans verbonden te laten zijn en zijn huidige fans niet te verliezen. Daarnaast vertelde hij dat doormiddel van data een hoop inzicht is te verkrijgen in de doelgroep en dat marketing hierop aangepast kan worden. Een interessant seminar voor studenten die later de marketingkant op willen.

Shamiro van der Geld
De laatste seminar werd gegeven door Shamiro van der Geld, die sinds dit jaar tot nachtburgemeester van Amsterdam is gekozen. Een belangrijke functie die vertrouwen moet kweken tussen inwoners, de gemeente en het nachtleven. Voor een stad als Amsterdam is het belangrijk om een nachtburgemeester te hebben. Deze waakt er namelijk voor dat mooie plekken in de stad worden beschermd en dat de nachtcultuur wordt behouden in de stad. Shamiro vertelde wat er allemaal komt kijken bij zijn functie. Zo kwamen de onderwerpen eten in de nacht en 24uurs vergunningen aan bod. Ook vertelde hij dat hij naar Georgië is gevlogen om daar op een conferentie te vertellen over zijn werkzaamheden en zo de overheid te inspireren wat er aan veranderingen kan worden gedaan in het nachtleven. In Amsterdam waakt Shamiro er vooral voor dat alle groepen mensen zich welkom voelen op de dansvloer, en dat dit niet ten koste gaat van het nachttoerisme dat de stad aantrekt. Meer diversiteit op de dansvloer en een beter nachtelijk ov-netwerk zijn twee belangrijke pijlers van Shamiro zich hard voor gaat maken. Hij heeft nog tot 2020 wanneer een nieuwe nachtburgemeester wordt gekozen.

(Auteur: Rick Peters, student minor Dance Industry)