maart

Studenten CO IEMES aan de slag tijdens Dutch Happiness Week

'Het is belangrijk om geluk in jezelf te vinden'

Screenshot_20220317-142641_Instagram

De Dutch Happiness Week (DHW) is een jaarlijkse themaweek rondom de internationale dag van het geluk op 20 maart. Eerder dit jaar gingen studenten van CO IEMES al met het thema aan de slag. De beste ideeën zijn in het programma van de DHW, die duurt van 19 tot en met 27 maart,  in Tilburg opgenomen. ‘Het is belangrijk om geluk in jezelf te vinden’, aldus Bram Mulder. Met drie anderen bedacht hij het concept Lieve Jij. Daarmee dagen ze onder andere jongeren uit om daarnaar op zoek te gaan.

Het thema van hun concept komt niet uit de lucht vallen. ‘Uit onderzoek blijkt dat het best moeilijk is om geluk in jezelf te vinden’, vertelt Ruby Castel. Het is volgens haar nog een taboe om in je eentje iets te ondernemen, bijvoorbeeld om naar de film te gaan of om uiteten te gaan . Maar waarom eigenlijk? Met behulp van gedichtjes op ansichtkaarten willen ze dit onderwerp samen met Nori Xhofleer en Floor Schreurs onder de aandacht brengen. De kaarten zijn te vinden op hotspots in Tilburg: de LocHal, de Piushaven het Textiel Museum en Grotto (Oude Warande). Ook online is er een campagne. Op het Instagramkanaal Lieve Jij (@Lievejij_DHW) wordt zelfgeluk op alle mogelijke manieren gepromoot.

Daar zal ook aandacht zijn voor het concept Gelukszoekers, bedacht door Annieka Smith, Mick Röben, Annefleur Klein en Bjorn Stoop. In het kader van haar studie werkt Annieka al aan een documentaire over stress onder studenten. ‘Daar is dit uit voortgekomen’, aldus Annieka. Met het  online concept wil ze het onderwerp onder de aandacht brengen, onder meer bij bedrijven waar studenten werken. ‘Gelukkig zijn is meer dan een ommetje maken. Geluk creëer je door samen te delen, inzichten te verrijken en taboes te doorbreken.’

Jonge doelgroep
lieve jij 2Annie Gadellaa, Gabi Hoefnagel, Sofie van Nistelrooij en Fien Pronk richten zich met hun concept Het Land van Tabudora op een compleet andere doelgroep, namelijk kinderen van 4 tot 6 jaar. ‘De meeste concepten in de DHW zijn gericht op ouderen’, legt Annie uit. ‘Daarom vonden we het leuk om te onderzoeken wat je voor een jonge doelgroep zou kunnen doen.’ Hun concept bestaat uit een speurtocht in de Lochal, waarmee ze het taboe rondom homoseksualiteit willen doorbreken. ‘Het is een onderwerp dat weinig zichtbaar is voor jonge kinderen.’ Tijdens de speurtocht gaan de kinderen op zoek naar Stella, een van de twee koninginnen van Tabudora.

De studenten richten zich met hun concepten nadrukkelijk op Tilburg. ‘In tegenstelling tot in Eindhoven is de DHW in Tilburg nog niet zo bekend’, zegt Bram. Daarin willen ze verandering brengen. Ruby wijst op het belang van de DHW. ‘Ik hou ervan om positiviteit te verspreiden. Dit evenement kan daaraan bijdragen.’ Volgens Bram biedt het studenten de mogelijkheid om iets te doen. Annie knikt instemmend. ‘Het is goed om met dit onderwerp bezig te zijn, juist op een laagdrempelige manier.’

De Dutch Happiness Week Tilburg presenteert ‘Lieve jij’, een campagne om de Tilburgse student aan te moedigen om het geluk in henzelf te vinden en hun eigen gezelschap te leren waarderen.  Voor meer informatie kijk op www.dutchhappinessweek.nl

Auteur; Paul Geerts/Beeld: Lieve Jij

Lieve jij

Een ode aan jezelf

Mooi mens, moeilijk mens
Jij bent mijn grote liefde
Je bent en je bestaat, een persoon zo compleet
Zomaar heb jij mijn hele hart gestolen

Een schouder, een riem
Voor een traan en een hart
Die geef je aan ieder waar nodig
Maar, lijkt het je nou nooit eens fijn
Om er ook voor jezelf te zijn?

Want jij hebt zoveel te geven
Een beker zo gevuld
Dat er vast wel een paar druppels overblijven
Om aan jezelf cadeau te doen