20
februari
2020
|
10:28
Europe/Amsterdam

Sophie Pagen wint ‘Best Project Award’

IMG_3516_Sophie Pagen

De verwerking van sensortechnologie in een hulpmiddel om struikelen te voorkomen. Dat is waar Sophie Pagen, studente Fysiotherapie bij Fontys Paramedische Hogeschool (FPH), zich met haar onderzoeksproject op heeft gericht. Op donderdag 6 februari won de studente Fysiotherapie met haar onderzoek de ‘Best Project Award’ tijdens de afstudeerexpositie van FPH.

Uit onderzoek blijkt dat struikelen het meest voorkomende valscenario is onder ouderen. Sophie: “Valincidenten zorgen ervoor dat ouderen minder lang thuis kunnen blijven wonen, waarmee hun zelfstandigheid zal afnemen. Dit zorgt voor minder levensgeluk en daarnaast brengt het hoge zorgkosten met zich mee. Door middel van een ontwerponderzoek is er een prototype van een hulpmiddel met sensoren gemaakt om struikelen te voorkomen bij thuiswonende ouderen.” Het prototype is deels gemaakt met een 3D-printer. Ook thuiswonende ouderen zien het nut van zo’n hulpmiddel, blijkt uit het onderzoek van Sophie. 

Afstuderen én valoriseren
Bij FPH zijn studenten binnen hun afstudeerproject bezig met het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek, met aandacht voor valorisatie: het creëren van maatschappelijke of economische meerwaarde. Een ondernemende houding is hierbij een voorwaarde, vertelt Mark Arts, afstudeercoördinator bij FPH: “We willen studenten faciliteren om écht impact te realiseren. Dat uitkomsten van onderzoek niet alleen tot nieuwe inzichten leiden, maar ook landen op de werkvloer. Daarom is het thema ‘valorisatie’ een nieuw onderdeel van het onderzoeksproject van studenten. Om dit kracht bij te zetten beoordelen wij niet alleen de onderzoekende houding van studenten tijdens hun afstudeerproject, maar ook hun ondernemende houding. Van analyse naar actie. Van kennis naar waarde.”

Het was de eerste afstudeerexpositie waarbij het voor studenten mogelijk was om een ontwikkeld product te presenteren, in plaats van alleen een poster. Zo toonde Sophie haar prototype van een hulpmiddel dat daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. Het is volgens Sophie aannemelijk dat er een verandering in loopgedrag ontstaat met betrekking tot het anticiperen op obstakels op de weg. Iets wat vervolgens positief bijdraagt aan het reduceren van struikelincidenten. Om tot deze resultaten te komen was samenwerking met de praktijk voor Sophie essentieel: “Ik heb thuiswonende mensen van 65 jaar en ouder geïnterviewd om wensen en behoeften voor een hulpmiddel voor valpreventie op te halen. Daarnaast hebben ouderen verschillende ontwerpen van prototypes beoordeeld. En heb ik samengewerkt met de TU/e in verband met de verwerking van sensortechnologie in het prototype.” De uitkomsten van dit onderzoek zijn een volgende stap in het voorkomen van vallen onder thuiswonende ouderen, waardoor ze hun zelfstandigheid kunnen behouden, hierdoor mogelijk meer levensgeluk ervaren en hoge zorgkosten gereduceerd worden. Bovendien bieden zowel het concept als de uitvoering van het onderzoek aanknopingspunten voor verder onderzoek.

Unieke vorm van afstuderen
De afstudeerexpositie bij FPH kenmerkt zich door de open vorm van afstuderen. Studenten presenteren zichzelf en hun afstudeerproject. Met elke dag een of twee rondes met 30 - 40 studenten van de vijf paramedische opleidingen. Iedereen kan tijdens de expositie vrij in- en uitlopen en met studenten in gesprek gaan; van werkveld tot docent en van medestudent tot familie. Voor externe professionals een uitgelezen kans om op de hoogte te zijn van het nieuwste praktijkgericht onderzoek én laagdrempelig in contact te komen met kersverse zorgprofessionals.

Vakjury
De studenten werden tijdens de expositie beoordeeld door drie verschillende experts van binnen en buiten Fontys. Elke afstudeerbegeleider kreeg de mogelijkheid om vooraf één student te nomineren, wat resulteerde in tien genomineerde studenten. Deze studenten zijn tijdens de afstudeerexpositie onopvallend geobserveerd door een heuse vakjury. Deze jury kijkt naar de poster en/of het product, de uitstraling van de student en de professionaliteit van de presentatie.
Over Sophie zegt de jury het volgende: “Sophie trok de aandacht van de jury door het originele product dat ze heeft ontwikkeld en heeft gepresenteerd tijdens de expositie. Het is prachtig om te zien dat Sophie technologie combineert met klinische toepassing in de praktijk, en dat op zo’n betekenisvolle en originele manier. Voeg daar een professionele mondelinge presentatie aan toe en je hebt een speciaal project met een terechte winnares!” Sophie krijgt met het winnen van deze award een abonnement cadeau op een vaktijdschrift naar keuze of een boek om ook na haar studie ‘bij te blijven’.

Outside the box
Valorisatie is een proces waarbij nadrukkelijk de interactie tussen onderzoekers en het werkveld in alle fasen nodig is. Studenten verdiepen zich daarom vanaf de startfase in de wensen en behoeften van opdrachtgevers en andere stakeholders. Deze inzichten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat de implementatie van de uitkomsten echt waarde creëren voor de praktijk. Van studenten vraagt deze nieuwe manier van afstuderen extra vaardigheden. Andreas Nicolaou, vierdejaars student Fysiotherapie English Stream, vertelt hierover: “Het afstudeertraject was voor mij een positieve ervaring, omdat ik de mogelijkheid kreeg om sámen met de stakeholder te werken aan een waardevol eindproduct. En ondertussen outside-the-box denken en mijn communicatieve vaardigheden inzetten in het contact met accountants en gezondheidszorgprofessionals. Het was voor mij heel waardevol om te ontdekken hoe zij thema’s benaderen en wat hun manier van denken is.” Ook het afstudeeronderzoek van MBRT-studente Lotte Beerkens naar bestraling van een prostaatcarcinoom op de MR-linac, heeft een directe link met de dagelijkse praktijk: “Ik heb mijn eerste stage gelopen op de afdeling Radiotherapie van het Radboudumc en hier ook mijn afstudeeronderzoek uitgevoerd. Ik ben veel bij Radboudumc geweest voor mijn onderzoek, maar ik heb ook veel gesprekken gevoerd met mijn opdrachtgever en begeleiders. Ik heb dit als zeer prettig ervaren. Wat er in de praktijk gebeurt met de onderzoeksresultaten? Lotte: “Het is nu aan de opdrachtgever om te beslissen welke methode in de praktijk gebruikt zal worden bij ingebruikname van de MR-linac. De impact van mijn onderzoek is groot, aangezien dit invloed heeft op de keuze van de behandelingsmethode van patiënten in de toekomst.”

Save the date
Zelf een afstudeerexpositie bijwonen? Zet dan 31 maart, 2 april, 30 juni en 1 en 2 juli alvast in je agenda voor een reeks nieuwe afstudeerexposities! Of houd hiervoor de eventpagina van FPH in de gaten. Meer weten over FPH? Kijk op de website voor informatie onze paramedische opleidingen en alle overige activiteiten die wij met én voor de zorgpraktijk doen!

Foto's: Frank van Welie

Video: Marieke Hendriksen

Bekijk deze video om een indruk te krijgen van de afstudeerexpositie van februari 2020: