Eindhoven,
oktober

Sportkunde: De landelijke krachtenbundeling van acht HBO-sportopleidingen

sportkunde-logo-blauw.png

Het belang van ‘sport’ in onze samenleving wordt steeds groter. Zo neemt het aantal actieve sporters sterk toe: meer dan de helft van alle Nederlanders doet wekelijks aan sport. Naast deze toename van actieve sportbeoefening, groeit ook de rol van sport binnen de gezondheidzorg. En die van sport als modus voor meer sociale cohesie, bijvoorbeeld in dorpen, buurten en steden. Ook economisch bieden sport en bewegen een stijgend aantal commerciële spin-offs. Kortom, sport is sterk in beweging!

Nu al leiden acht hogescholen* op voor professionals met deze brede blik. Tot nu toe gebeurde dat met de opleidingen ‘sport & bewegen’, ‘sport & bewegingseducatie’, ‘sport, gezondheid & management’ en ‘sport, management & ondernemen’.

Sportkunde: voor alle duidelijkheid
Deze verschillen in benaming zorgen bij zowel de (potentiële) student als bij het werkveld voor onduidelijkheid. Maar vanaf nu zijn de krachten van deze hbo-opleidingen gebundeld onder één nieuwe naam: Sportkunde.
Met deze nieuwe naam willen de hogescholen duidelijkheid aanbrengen, waarbij de onderlinge accentverschillen in stand blijven.

Landelijke campagne
Ook in de communicatie trekken de hogescholen gezamenlijk op. Eén van de onderdelen is een overstijgende site waar doelgroepen als leerlingen, docenten en decanen van het voortgezet onderwijs maar ook het werkveld alle informatie vinden met betrekking tot Sportkunde. Per doelgroep is onder meer een video geproduceerd. Meer informatie: www.sportkunde.nl

*Sportkunde is een initiatief van: De Haagse Hogeschool - Fontys Hogescholen - Hanzehogeschool Groningen - Hogeschool Inholland - Hogeschool van Amsterdam - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - Hogeschool Windesheim - HZ University of Applied Science

Auteur: Pieter Cornelissen