januari

Soms is er een switch nodig

Orientatiepropedeuse

Het kiezen van de juiste studie is een uitdaging. Twijfelen over de juiste keuze betekent niet het einde van de wereld, maar hulp bij de keuze is natuurlijk van groot belang. Binnen Fontys doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat studenten op de juiste plek terechtkomen.

Ieder jaar lopen honderden studenten vast met hun studie en realiseren zich dat ze een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt. Een studie kiezen blijft altijd moeilijk. Een student kiest namelijk op basis van de kennis die hij nú heeft en komt er tijdens de studie pas achter in hoeverre de opleiding echt aansluit bij zijn of haar interesses en talenten. Het is natuurlijk nooit fijn om te ervaren dat iets de verkeerde keuze bleek. Echter deze ervaring kan de student juist ook helpen bij het kiezen van een nieuwe studie. Zodat ze een bewuste switch kunnen maken naar een opleiding die wel past!

Hoe gaan we hier bij Fontys mee om?
Iedere eerstejaars student wordt gekoppeld aan een studentcoach van de opleiding. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt bij (studiekeuze)vragen, twijfels, volgt de studieprestaties en helpt waar nodig. Zo ook als de student wil switchen. Er zijn binnen Fontys verschillende opties, van persoonlijke begeleiding door een studiekeuzeadviseur tot keuzetrajecten met andere studenten. Ook zijn er verschillende mogelijkheden om binnen het domein economie en techniek om te switchen. Check fontys.nl/fontyshelpt welke mogelijkheden bij Fontys worden geboden bij het het maken van een nieuwe keuze.

Dat studietwijfel niet het einde van de wereld betekent, laat Mike zien. Hij wist zeker dat hij iets met wiskunde wilde, totdat hij aan zijn studie begon. De twijfel sloeg toe. Samen met een aantal andere studenten volgde hij daarom het keuzeprogramma Explore. Met succes! Lees het verhaal van Mike en studiekeuzeadviseur Elke in de reeks Hulplijn student in BRON.

Voor meer info zie Fontys.nl/fontyshelpt