30
mei
2017
|
00:00
Europe/Amsterdam

Slimme zool kan diabetische voet voorkomen

Project Shoe-TIMes van start met RAAK-subsidie

_DSC6428

Fontys Paramedische Hogeschool ontving recent een waardevolle RAAK-mkb subsidie van Regieorgaan SIA voor het project Shoe-TIMeS; Shear force Textile Intelligent Measurement System. Onder leiding van associate lector Fred Holtkamp en business developer Geert-Jos van der Maazen is het tweejarige project op 10 mei jl. met een kick-off meeting gestart. Shoe-TIMeS gaat onderzoek doen naar wat fysische krachten in de schoen voor effect hebben op de voet. Deze krachten, samen met de drukspanningen die al langer gemeten kunnen worden, geven meer informatie aan onderzoekers en paramedische beroepsbeoefenaars over de oorzaken van voetproblemen. De krachten zullen gemeten worden met een intelligent zooltje dat Shoe-TIMes gaat ontwikkelen. Het project richt zich op diabetici, omdat dit veruit de grootste - en meest afgebakende - groep patiënten is.

Binnen Shoe-TIMeS wordt vanuit het Team Technologie in de Zorg van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) samengewerkt met Fontys Hogeschool Engineering en diverse externe bedrijven, TU/e, brancheorganisaties en onderzoeksinstellingen, nationaal en internationaal, en de Diabetesvereniging Nederland. Om het project van de grond te krijgen is een degelijke stakeholdersstructuur noodzakelijk. Fontys heeft hierin de lead, bij de opleiding geldt het als een cross disciplinair project. Met dit project wordt de inhoudelijk kennisontwikkeling verder uitgebouwd om daarmee de patiënt in de toekomst nog beter te kunnen helpen.

Onderzoeker Fred Holtkamp (gespecialiseerd in design, materiaalkennis, Orthopedische technologie, (orthesen en orthopedische schoenen)) en Geert-Jos van der Maazen (diabetische voet) vonden elkaar in deze zoektocht. Fred ontwikkelde eerder een zogenaamde ‘smartglove’, een handschoen om digitaal proprioceptief te kunnen maatnemen. Geert-Jos heeft ervaring in de ontwikkeling van orthesen en geavanceerde meetzolen voor onder de voet in de schoen. Zo vonden twee expertises elkaar.

Preventief
In Europa heeft zo’n 10% van de bevolking te maken met een vorm van diabetes, in Nederland zijn dit zo’n 1,2 miljoen mensen. Een deel van hen kampt met ernstige klachten, waarvan de diabetische voet er een van is. Een diabetische voet brengt kostbare en vooral erg vervelende consequenties met zich mee die in veel gevallen leiden tot amputatie. Onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool willen iets in een preventieve fase voor deze groep patiënten betekenen. Door het meten van druk en wrijvingskracht onder de voet kan beter inzicht verkregen worden in het ontstaan van de diabetische voet. Een van de oorzaken van een diabetische voet zijn namelijk wrijvingskrachten en druk, in combinatie met het soort schoeisel. Voor het dynamisch kunnen meten van deze krachten is de ontwikkeling van een intelligente zool noodzakelijk.

De intelligente zool
Het ultieme doel is de productie van een intelligente zool. Een zooltje dat de patiënt in de schoen legt en gaat wandelen. De data die dat oplevert geven nauwkeurige metingen als basis voor een ‘diagnose’. Waar zitten de knel- en drukpunten? De focus ligt op het in beeld brengen van wrijvingskrachten in combinatie met drukmeting, met een zogenaamd dynamische meting. Tot dusver werd altijd statisch gemeten. Een dynamische meting is betrouwbaarder dan een statische, mits de patiënt zo natuurlijk mogelijk loopt. Dat wordt met de ontwikkeling van deze intelligente zool nagestreefd.Met een dergelijk zooltje kan iedereen een goede meting doen bij patiënten. De kosten van de zool zullen naar verwachting beduidend lager zijn dan eerder ontwikkelde zooltjes én het kan voor meerdere patiënten ingezet worden.

Cross disciplinair en studenten betrekken
Studenten uit de minor Gezondheidzorg en Technologie, afkomstig van verschillende opleidingen, krijgen de kans binnen het project mee te lopen in een stage of afstudeerproject. Eén zeer enthousiaste eerstejaarsstudent heeft zich zelfs voor twee jaar als junior onderzoeksassistent aan het project verbonden. Nieuw ontwikkelde kennis wordt direct in het onderwijs aangeboden en wordt verwerkt in nieuwe onderwijseenheden

 

 

 

 

 

 

 

 

Jimmy Verhage, eerstejaars student betrokken bij Shoe-TIMes

Geert-Jos van der Maazen: ‘Anderhalf jaar geleden zijn we gestart met de grootste uitdaging: het uitstippelen van een strategie, maken van een aanvraag en betrekken van partners. We denken nu alle partijen bij elkaar te hebben die nodig zijn voor het onderzoek. Eventueel kunnen later nog andere bedrijven inhaken. Onze studenten kunnen op hun beurt stage lopen bij het mkb of er een afstudeeronderzoek uitvoeren. De meerwaarde van dit project is ook dat er verschillende cultuurgroepen met elkaar samenwerken, kijk maar naar de symbiose van hogeschool en TU/e. De schoenzool is de tool, het middel voor kennisdeling en het overbrengen van energie. De grootste uitdaging is wel het realiseren van het resultaat dat we voor ogen hebben. De technologie die wij gaan ontwikkelen wordt vervolgens in het onderwijs van de betrokken opleidingen verweven.’

Over RAAK
Hogescholen, ondernemers en publieke professionals versterken elkaar door samen te werken aan innovatievragen. Innovatie en ontwikkeling van nieuwe kennis is essentieel. Voor het onderwijs om professionals op te leiden die klaar zijn voor de beroepspraktijk. Kennis- en innovatienetwerken spelen hierbij een grote rol. Netwerken van mkb’ers, professionals, onderzoekers, studenten, hogescholen, kennisinstellingen en ook internationale partners. RAAK ondersteunt deze kennisnetwerken door het financieren van onderzoeksprojecten. De innovatievragen uit het regionale werkveld vormen altijd de aanleiding van een RAAK-project.RAAK-mkb financiert projecten van hogescholen in samenwerking met het mkb. De regeling RAAK-mkb bevordert de samenwerking tussen mkb-bedrijven en hogescholen. Het resultaat van het onderzoek is praktisch toepasbare kennis voor de beroepspraktijk. Het onderzoek levert daarnaast een aantoonbare bijdrage aan de vernieuwing van het hoger beroepsonderwijs.

 

 

Auteur: Monique van Laar