Eindhoven,

SIC Vitaliteit: projecten en opdrachtgevers

Nieuwsbrief SIC Vitaliteit

Het Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Vitaliteit houdt zich bezig met het bevorderen van de vitaliteit bij en met opdrachtgevers. Vitaliteit is een breed thema en de werkzaamheden van het SIC Vitaliteit lopen dan ook erg uiteen. Hieronder geven we een paar voorbeelden waarmee het SIC Vitaliteit de afgelopen periode bezig geweest is.

Taxi Korthout
Taxi Korthout en het SIC Vitaliteit werken sinds het begin van dit studiejaar samen. Het bedrijf is op 1 mei 1986 opgericht door de directeur Bert Korthout. Destijds is het bedrijf met één taxi begonnen. Het is de afgelopen jaren erg gegroeid en inmiddels beschikt Taxi Korthout over 255 taxi’s en heeft het 355 werknemers in dienst.

Deze gigantische groei van het bedrijf brengt natuurlijk ook een aantal uitdagingen met zich mee. Het SIC Vitaliteit helpt Taxi Korthout bij het aangaan van deze uitdagingen. Zo zijn niet alle bedrijfsprocessen evenredig meegegroeid met het aantal werknemers of zijn sommige bedrijfsprocessen nog niet vastgelegd, waaronder het HR-proces. Ook is de gemiddelde leeftijd binnen Taxi Korthout aan de hoge kant en speelt vergrijzing.

SIC Vitaliteit heeft hierin samen met Taxi Korthout stappen genomen om de vitaliteit van het bedrijf en de medewerkers te verbeteren. Zo zijn de HR-processen vastgelegd en kan Taxi Korthout bij verloop van personeel of uitval van medewerkers deze gaten sneller opvullen. Ook is er een studentenwervingscampagne georganiseerd vanuit een winactie bij Fontys onder eerstejaars HRM-studenten. Daarnaast heeft het SIC Vitaliteit Taxi Korthout mede vertegenwoordigd bij hun eerste UWV-Banendag.

WIJ West
Stichting WIJ West houdt zich bezig met het verbeteren en stimuleren van de wijkeconomie in Tilburg West. Dit gebeurt o.a. op vlakken als cultuur, gezondheid, onderwijs en werk & inkomen door het organiseren van projecten en activiteiten vanuit de Broedplaats WIJ West. Deze broedplaats is een sociaal innovatieve ‘hotspot’ die allerlei mogelijkheden biedt tot het verbreden van perspectief met een breed scala aan mogelijkheden om te experimenteren in verschillende werkgebieden. Zo is er bijvoorbeeld een kooklokaal, een naaiclub, een ruilwinkel en een ‘bike repairshop’.

Het Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Vitaliteit ondersteunt WIJ West bij het initiatief WIJ West Werkt & WIJ West Onderneemt. Dit initiatief houdt in dat bewoners van Tilburg West op wekelijkse bijeenkomsten welkom zijn voor al hun vragen over werken, studeren en/of ondernemen. Vanuit SIC Vitaliteit is een eerste opzet gemaakt om met deze wijkbewoners in gesprek te gaan over deze onderwerpen. Het voornaamste doel van deze bijeenkomsten is achterhalen wat de behoeftes zijn van de wijkbewoners waarop WIJ West het beste in kan spelen en wat nodig is om zo veel mogelijk mensen naar de Broedplaats WIJ West te krijgen.

Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Vitaliteit biedt binnen WIJ West handvatten aan intrinsiek gemotiveerde inwoners van Tilburg West. Het doel van WIJ West om zo veel mogelijk wijkbewoners naar de Broedplaats toe te krijgen, resulteert voor het SIC Vitaliteit in een opdracht om erachter te komen, hoe de wijkbewoners zo ver te krijgen daadwerkelijk de stap te nemen richting WIJ West.

Workplace VitalityHub
De Workplace VitalityHub is in het leven geroepen door Fontys, imec, TNO, TU/e, HTCE en Twice met als doel de optimale vitale werkomgeving te creëren. Hier wordt de kennis en ervaringen van de oprichters gecombineerd met die van de partners uit het bedrijfsleven, om samen tot innovatieve, concrete en doeltreffende oplossingen te komen voor het combineren van Techniek en Vitaliteit.

Het Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Vitaliteit werkt hieraan samen met Fontys Sporthogeschool mee en bieden het programma “Move to Health” aan. Dit programma bestaat uit een pakket interventies om de vitaliteit van de werknemers van de VitalityHub te ondersteunen en bevorderen. Denk bij deze interventies aan: health checks, korte voorlichtingen in de vorm van lunch & learns over thema’s als voeding, slaap en stress, ook worden mentale weerbaarheidstrainingen en coachtrajecten aangeboden.

Naast de aangeboden interventies zijn er verschillende technologische snufjes te vinden, die als doel hebben vitaliteit te ondersteunen. Waar veel technologische ontwikkelingen de vitaliteit niet direct bevorderen, zijn de snufjes op de VitalityHub zo ontworpen, dat ze bewust of onbewust aanzetten tot een vitalere werkomgeving. Zo gaat het plafondlicht mee met het dagritme, zijn er zit-stabureaus, zodat afgewisseld kan worden en rugklachten verminderd kunnen worden of zelfs voorkomen. De slaapbank biedt de mogelijkheid om tussen het werken door even lekker te ontspannen door een korte powernap te doen of even te liggen met een muziekje. Zo genieten wij zelf ook van een vitale werkplek.

Auteur: Hanna van Beelen