december

SIA-RAAK-congres 2017: praktijkgericht onderzoek verbindt onderwijs en ondernemers

Fontys in het algemeen en Fontys Paramedische Hogeschool in het bijzonder werkt al een aantal jaar aan grote en kleine onderzoeksprojecten. Sommige daarvan met financiële ondersteuning van SIA-RAAK.

Op het SIA-congres van 30 november 2017 met als thema ‘Pak de ruimte’ werd Geert-Jos van der Maazen, ondernemer en docent/ assistent-onderzoeker bij Fontys Paramedische Hogeschool  geïnterviewd over de samenwerking tussen hogescholen en het MKB.

Van der Maazen: ‘Dankzij SIA-RAAK heb ik samen met mijn collega’s Fred Holtkamp en Elle Verhoeven een prachtig platform kunnen bouwen voor het project SHoe-TIMeS. Hierin onderzoeken we met een fantastisch multidisciplinair team van 26 studenten en docenten, cross-sectoraal of je druk- en schuifkrachten in een schoen kunt meten.

Zo zou je uiteindelijk voetproblemen en -wonden bij vooral diabetici kunnen voorkomen. De studenten die meedoen zijn van verschillende niveaus: van leerlingen van het Technasium in Helmond tot aan 4e jaars studenten Orthopedie Technologie, Orthopedische Schoentechnologie, MBRT, Podotherapie, Fysiotherapie, Technische Natuurkunde, Electrotechniek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde. Bovendien werken we in dit onderzoek ook samen met de Opleiding Creatieve Vormgeving (mbo) en TU/e Industrial Design. En het allerbelangrijkste is dat er ook 13 verschillende MKB bedrijven meedoen.’

Ook Michaël van Straalen, voorzitter van de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, en de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Metaalunie, Fried Kaanen werd gevraagd naar hun ervaringen met praktijkgericht onderzoek en samenwerking met het hbo. Beiden gaven aan het hbo een belangrijke partner te vinden, zowel om samen vraagstukken mee op te lossen als voor het werven van nieuwe, goed opgeleide medewerkers. Zij constateren wel dat de banden sterker zouden kunnen zijn. Niet alleen voor stageplaatsen, maar juist ook voor onderzoeksopdrachten in bijvoorbeeld de afstudeerfase.

Multidisciplinair en enthousiast

Mooi dat er subsidies zijn zoals die van SIA-RAAK. Maar waar lopen deelnemers aan zo’n subsidieproject tegenaan? Van der Maazen: ‘Ik begrijp goed dat je je altijd goed moet kunnen verantwoorden. Zeker als je subsidiegelden krijgt. Toch zie ik dat er wel heel veel administratieve rompslomp is. En dat kost onnodig veel tijd en dus ook geld wat dan netto van je subsidiebijdrage afgaat. Ook de deelnemende bedrijven worden soms gek van alle regels en formulieren. Natuurlijk is dat niet alleen de schuld van SIA-RAAK, maar speelt ook de interne financiële organisatie van een hogeschool een rol. Verder zorgt het samenwerken met zo veel verschillende opleidingen en bedrijven soms ook voor culturele verschillen. Allemaal onderwijsorganisaties, en toch allemaal net iets anders!

Van der Maazen benadrukt dat de belemmeringen niet opwegen tegen het enthousiasme van alle docent-onderzoekers, studenten en bedrijven die meedoen aan het project Shoe-TIMeS. ‘Juist de collega’s van met name technische opleidingen zijn vol lof over dit project. Iets kunnen betekenen voor mensen en patiënten geeft heel veel energie en betrokkenheid. De crossover tussen zorg en techniek maakt iedereen enthousiast. Bijkomend voordeel is dat de verhouding mannelijke – vrouwelijke studenten zo meer in evenwicht is! Het is tenslotte een gegeven dat er nu eenmaal meer jongens in de technische opleidingen zitten dan meisjes; en in de zorgopleidingen is dit net omgekeerd.

RAAK award 2017

Een belangrijk kenmerk van praktijkgericht onderzoek is dat het zich richt op het vinden van een oplossing voor een probleem waar professionals in de praktijk tegenaan lopen. Onderzoek dus dat impact heeft op zowel het onderwijs als het werkveld. Lectoren vormen vaak de spil hierin, samen met docent-onderzoekers. Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA zet zich in voor meer en nog beter praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Dat doet zij door middel van o.a. RAAK-subsidies.

Op het jaarlijkse SIA-congres kan iedereen, studenten, docenten en bedrijven mooie voorbeelden zien van praktijkgericht onderzoek aan de verschillende hogescholen in Nederland. De Raak-award 2017 ging naar ‘de perfecte sportrolstoel’ onder luid applaus van de ruim 500 aanwezigen.