februari

Scholieren buigen zich over de toekomst

Schakelmodule Fontys TCL maakt jongeren bekend met vak van toekomstmaker

2022 2 Schakelmodule 1

Bijdragen aan een betere de toekomst. Daarvoor worden de studenten van Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle opgeleid. Daar kun je volgens docenten Maud Donga en Lotte van Oosterhout niet vroeg genoeg mee beginnen. Ze ontwikkelden de schakelmodule Toekomstmakers om middelbare scholieren daarvan bewust te maken. Tijdens acht bijeenkomsten maakten zeventien scholieren kennis met het vakgebied en voerden ze in opdracht van de gemeente Tilburg een opdracht uit. Onlangs presenteerden ze hun concepten in de oude raadzaal.

Met name voor jongeren lijkt de toekomst ver weg. Ze beseffen volgens Maud Donga vaak niet dat ze er zelf invloed op uit kunnen oefenen. Het is een van de redenen waarom ze samen met Lotte van Oosterhout de schakelmodule ontwikkeld heeft. ‘Om ze er beter bewust van te maken dat het een vakgebied is.’ Zeventien scholieren van het Huygens Lyceum (Eindhoven), het Mgr. Frencken College (Oosterhout), het Beatrix College (Tilburg), het Rodenborch College (Rosmalen) en het Jeroen Bosch College (Den Bosch) meldden zich vorig schooljaar aan. Tijdens acht bijeenkomsten maakten ze kennis met het vak van de creatieve toekomstmaker. Ze kregen onder andere les in creatief denken, conceptontwikkeling, doelgroeponderzoek en trendonderzoek. Daarnaast namen ze samen met studenten van de opleiding TCL deel aan een creatieve sessie.

Toekomstbestendig concept
De scholieren mochten bovendien zelf aan de slag. In opdracht van de gemeente Tilburg ontwikkelden ze een creatief en toekomstbestendig concept dat jongeren meer inspraak geeft in de gemeente. Bij de presentatie in de oude raadzaal waren niet alleen de docenten aanwezig, maar ook opdrachtgever Eva Saeboe, jongerenwerker Rosa van Rooij (R-Newt) en beleidsmakers Hanneke Reijrink en Evy Calon van de gemeente Tilburg. Van Oosterhout is enthousiast. ‘De middelbare scholieren hebben op een laagdrempelige manier kennis gemaakt met het beroep, het thema jongerenparticipatie en studeren op het hbo.’ Ze kunnen de schakelmodule daarnaast ook inzetten voor hun opleiding, voor hun profielwerkstuk of voor loopbaanoriëntatie- en –begeleiding. De samenwerking tussen de verschillende partijen smaakt naar meer. In september krijgt de schakelmodule daarom een vervolg. Scholieren kunnen zich daar dit voorjaar voor aanmelden.

Auteur: Paul Geerts