september

Samenwerking tussen Lightyear en Fontys voor vierdejaarsstudenten

IMG-20210913-WA0009 (2)

Afgelopen maandag startten vierdejaarsstudenten Industrial Engineering and Management, een van de vier afstudeerrichtingen van de opleiding Technische Bedrijfskunde, met de Supply Chain Management-week. De aftrap van de week werd gedaan met de Lightyear One. Die werd voor deze gelegenheid beschikbaar gesteld en geparkeerd op de oprit van het Fontys Nexus gebouw. Belangstelling voor de auto was er niet alleen van de technisch bedrijfskundige studenten. Nexus huisvest immers veel techniekopleidingen, waar studenten, docenten en bedrijven werken aan kennis- en talentontwikkeling om zo vorm te geven aan de maatschappij van morgen.

The challenge voor deze studenten is gebaseerd op een echte uitdaging, één waarmee Lightyear op dit moment wordt geconfronteerd. Bij supply chain management (ketenmanagement) gaat het om het strategisch coördineren van de toeleveringsketens. Een goede samenwerking tussen de diverse schakels binnen en buiten de keten is belangrijk om alle (goederen)stromen te beheren en waar mogelijk te verbeteren.

Casus: Van prototype tot productie. Opschalen in een internationale markt.
Van studenten wordt de komende week verwacht dat zij drie toekomstgerichte scenario’s bedenken voor het managen van de toeleveringsketen en een advies formuleren. Daarbij worden zij geholpen door gegevens die het bedrijf Lightyear heeft aangeleverd op het gebied van strategie, verkoop, productie, distributie, etcetera.

Pitches
Op vrijdag 17 september aanstaande zullen 25 groepen studenten de projectresultaten pitchen op de onderwijspleinen van de opleiding.

Auteur: Petra Biesheuvel (met dank aan Peter Custers)