april

Samenwerking tussen Fontys en TU/e innovation Space

BvOF - InnoSpace Final Presentations (002)

Wat als je op zoek bent naar uitdagende innovatieopdrachten voor je studenten en ziet dat de buren die volop in huis hebben? De contacten daar heb je al en je weet ook dat de buren hun organisatie graag willen uitbreiden. Dan is een samenwerking zo gesmeed. Yvonne Kirkels, verbonden aan de opleiding Bedrijfsmanagement MKB (BMKB) en coördinator van het vierdejaars project Innovatiemanagement in het mkb, was al vaker bij TU/e innovation Space (Eindhoven University of Technology) geweest en zag daar studenten werken aan uitdagende technische projecten.

Elke keer viel het haar op dat de onderwijsaanpakken van beide organisaties helemaal niet zo ver uit elkaar lagen. Ze zouden juist mooi te integreren zijn. In een gesprek daarover gaf Isabelle Reymen, wetenschappelijk directeur van TU/e innovation Space, aan: 'We kunnen er lang over praten, maar laten we het gewoon doen.'

ISBEP challenges
Zo kwam de succesvolle samenwerking tussen TU/e innovation Space en Fontys Bedrijfsmanagement MKB in mei 2020 tot stand. Afgesproken werd dat de pilot zou plaatsvinden binnen het vak ISBEP (Innovation Space Bachelor Eind Project) waarbij studenten van verschillende faculteiten een semester samenwerken aan brede open-ended-challenges. Twee studenten meldden zich voor de ISBEP challenges van innovation Space aan. Een prima aantal voor een pilot. De studenten werden ingedeeld voor de projecten van hun keuze: een challenge rondom ‘Smarbles’ en een challenge rondom de Wearable Light Sensor. Samen met TU/e-studenten van verschillende opleidingen vormden ze een groep en hebben ze elkaars deelprojecten vormgegeven. Studenten zelf gaven aan zich prima thuis te voelen in zo’n gemengde groep. Mitchell Vergoossen, student BMKB, geeft aan: 'Samen komen met andere universitaire studenten is het begin, samen blijven werken aan innovatieve projecten is vooruitgang, samenwerken met een interdisciplinaire groep is een succes! Zo wisten wij in een half jaar veel te leren van elkaars vakgebieden en het project succesvol af te ronden als een geheel. 'Ook begeleidende docenten zagen geen verschil in inzet of omgang tussen de studenten onderling. Er vond zelfs een mooie kruisbestuiving plaats.

Verdeling van taken
Daar waar de studenten van de TU/e zich vooral met technische vraagstukken bezighielden, zoals wat een effectief design voor een Smarble is of welke software en kalibratie nodig zijn voor een lichtsensor, hielden de BMKB-studenten zich vooral bezig met de financiële en organisatorische haalbaarheid van betrokken start-ups. Yvonne geeft aan het vooral prettig te vinden dat de BMKB-studenten van Fontys enorm veel geleerd hebben op technische vlak en zo in aanraking zijn gekomen met de nieuwste technologieën. Een must voor een toekomstbestendige technisch bedrijfskundige in een ondernemend mkb. Peter Ruijten-Dodoiu, verantwoordelijk docent voor ISBEP, en Fiona van de Geijn, Education manager TU/e innovation Space, zien dat studenten van Fontys hebben bijgedragen aan het creëren van samenhang tussen de verschillende deelopdrachten door hun aandacht voor het business model.

Voortzetting samenwerking
De begeleiding door TU/e innovation Space is heel goed geregeld. De organisatie heeft ook niet voor niets de eerste prijs van de Dutch Higher Education Awards gekregen uit handen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor haar aanpak. Het was een mooie, extra aanvulling op de gangbare coaching vanuit het onderwijs van BMKB. In de toekomst zullen de twee trajecten nog nauwer op elkaar worden afgestemd. Zo kan Fontys bijvoorbeeld extra coaching capaciteit leveren of challenges inbrengen en kan de TU/e kennis inbrengen rondom onderzoekstracks. Er zijn mogelijkheden genoeg voor verdere verdieping. In mei komt er weer een kick-off rondom de nieuwe challenges. Een keuze voor dit traject verzekert de student van superinteressante opdrachten en samenwerkingen en staat daarmee garant voor een waardevolle ervaring.

Welke student gaat deze uitdaging aan? Voor meer informatie kun je contact opnemen met Yvonne Kirkels (y.kirkels@fontys.nl) of via education.innospace@tue.nl

Auteur: Petra Biesheuvel (met dank aan Yvonne Kirkels en Bart Overbeeke (foto))