april

Samenwerking FEHT en FHENG leidt naar wereldkampioenschappen in USA

TeamRembrandtsPortal

Komend weekend vertrekt een team van Fontys studenten en Fontys docenten naar St.Louis, Missouri voor deelname aan de wereldkampioenschappen ‘FIRST Robotics Competition’. Het betreft studenten van TeamRembrandts, dat onderdeel is van het lectoraat Mechatronica bij Fontys Engineering in Eindhoven. Een van die begeleidende docenten die mee gaat naar St.Louis is Ronald Scheer, docent Media Innovatie bij de opleiding Communicatie van Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Ronald is al sinds 2015 mentor van TeamRembrandts. Hij begeleidt de studenten vooral op 'PR&Communicatie' en '3Dprint'.

Samenwerking Communicatie FEHT Tilburg en Engineering Eindhoven
Ronald vertelt: ‘’Binnen Communicatie FEHT Tilburg begeleid ik studenten op de gebieden ‘online marketing’ en ‘online communicatie’. Sinds kort ben ik vanuit FEHT voor een deel van mijn werktijd gedetacheerd naar het lectoraat voor Robotica en Mechatronica bij Fontys Engineering in Eindhoven. Bij het lectoraat werk ik met docenten aan de ontwikkeling van het 'Open Learning en Innovation Lab' voor de leerlijn over Additive Manufacturing (3D print). Het is een uitdagende klus waarin ik samen met collega’s zoek naar de optimale inzet van ICT en digitale leermiddelen in de (bedrijfs)opleidingen van Fontys Engineering. Niet alleen gericht op ‘online kennis overdracht’ en ‘online samenwerken’, maar ook geschikt voor ‘online assessment’ en ‘online toetsing’ ’’, aldus Ronald Scheer. En dat alles valt perfect samen met zijn inspanningen op het gebied van ‘PR&Communicatie’ en ‘3D print’ voor TeamRembrandts!

Mentor TeamRembrandts
Als mentor van TeamRembrandts is Ronald erg trots op de prestaties van de teamleden. Zo hebben ze in maart 2017 de FIRST Robotics Competitie voorrondes gewonnen in Orlando, Florida, waardoor het team van 23 april tot en met 30 april 2017 mee mag doen aan de wereldkampioenschappen in St.Louis, Missouri.

Onderwijs perspectief FIRST: talentontwikkeling
Talentontwikkeling door wetenschap en techniek staat voorop bij de internationale educatieve programma's van de stichting FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) waaraan TeamRembrandts deelneemt.

Wereldwijd educatie programma
Jaarlijks doen wereldwijd 400.000 studenten mee aan de 4 onderwijsprogramma’s van FIRST voor studenten, nl: FIRST Lego League jr, FIRST Lego League, FIRST Tech Challenge en FIRST Robotics Competitie (van Basisonderwijs tot en met HBO onderwijs).

TeamRembrandts heeft dit jaar al verschillende internationale prijzen gewonnen in de FIRST Robotics Competition, zoals de 'Quality Award', gesponsord door de Motorola Solutions Foundation. Ook de 'Industrial Design Award' is al gewonnen, gesponsord door General Motors.

Multi-disciplinaire vaardigheden
Ronald Scheer is er van overtuigd dat het onderwijsprogramma waar TeamRembrandts onderdeel van uit maakt, uitstekend past in de onderwijsvisie ‘Fontys Focus 2020’, mede omdat professionals uit het werkveld een belangrijke rol spelen bij de kennisuitwisseling en kennisopbouw binnen het team. Belangrijk is bovendien dat de studenten van TeamRembrandts niet alleen 'hard skills' leren op verschillende gebieden zoals Robotica, Mechatronica en Elektronica. Zij leren ook 'soft skills', op het gebied van Marketing en Communicatie zoals 'Samenwerken', 'Presenteren', 'Corporate Storytelling' en 'Personal Branding'. Bovendien maken de studenten optimaal gebruik van een blended leeromgeving. Zo worden bijvoorbeeld de prototypes voor de robot in een virtuele online omgeving gemaakt, terwijl de definitieve onderdelen met ‘echte’ machines pas gemaakt en getest worden wanneer ze nodig zijn, op de plaats waar ze nodig zijn. En de resultaten worden online gedeeld op verschillende social media kanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, SnapChat en de eigen website.

Deelnemers in de FIRST competitie ontwikkelen zich daarom niet slechts tot de Innovators of tomorrow', maar ook als 'Leaders of tomorrow'. En daar is Ronald erg trots op!

Werken binnen Fontys op meerdere instituten: een aanrader!
Ronald geeft aan dat het voor hem erg leerzaam is om verschillen en overeenkomsten te ervaren tussen zowel docenten en ook tussen studenten binnen de afzonderlijke Fontys instituten in Tilburg en Eindhoven. Op basis van zijn ervaringen kan Ronald iedereen aanbevelen om voor korte of langere tijd, geheel of gedeeltelijk, bij een ander Fontys instituut te werken!

Voor meer info www.openlearninglabs.nl en www.facebook.com/TeamrembrandtsNL

Auteur: Caren Braat