januari

Reis niet voor studie of stage naar het buitenland, update 42

Update C

Door de Coronapandemie geldt momenteel voor de hele wereld het reisadvies code oranje of rood. Dit heeft grote gevolgen voor de geplande internationale reizen van studenten.Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft voor alle buitenlandse gebieden het dringend advies niet daar naar af te reizen. Ook in de persconferentie van gisteren was de boodschap weer duidelijk; blijf in Nederland.

Volgens de Fontys beslisboom voor Internationale mobiliteit geeft Fontys op dit moment eveneens een ‘no-go’ af voor buitenlandse reizen en vertaalt dit in een zeer dringend advies om niet af te reizen. Dit geldt dus ook voor reizen waarvoor in een eerder stadium, bijvoorbeeld bij het inschrijfmoment, een groen of geel reisadvies van kracht was.

We roepen alle studenten die geregistreerd staan voor een buitenlandverblijf voor studie of stage tijdens Spring 2021 op om het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het dringende advies van Fontys op te volgen en in Nederland te blijven en dus niet af te reizen naar het buitenland voor studie of stage. Voor studenten die hun buitenlandse stage of studie voor vertrek annuleren zal Fontys zich inspannen om een zo goed mogelijk alternatief te realiseren.Realiseer je dat wanneer het dringend advies van Fontys niet opgevolgd wordt Fontys niet verantwoordelijk is voor de buitenlandse reis in het kader van verzekering, repatriëring of studievertraging. Een buitenlandverblijf is geheel op eigen risico. Daarnaast biedt Fontys gedurende het buitenlandverblijf ook geen (inhoudelijke) begeleiding van de studieonderdelen.

We realiseren ons dat dit voor onze studenten die zijn ingeschreven voor een buitenlandverblijf in Spring 2021 een teleurstelling is. Zeker wanneer je al lang van plan was om tijdens je studie aan het hbo een tijd in het buitenland door te brengen of als je jouw buitenlandverblijf zelfs al had uitgesteld naar aanleiding van de coronapandemie. Fontys is de eerste om een buitenlandverblijf toe te juichen. Echter we hebben ook een verantwoordelijkheid in het indammen van de verspreiding van het virus en daar hoort beperking van het sociale en ook het internationale verkeer bij. We kunnen niet anders dan het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de oproep van de Nederlandse overheid volgen, en we willen ook niet anders. Alleen samen krijgen we corona onder controle.