RAAK-project ‘Vechtende jongeren’ gestart

Vechtende jongeren

Vechtsporten winnen de afgelopen tijd aan populariteit onder jongeren, zeker ook onder jongeren die met zichzelf en hun omgeving worstelen. In het twee jaar durende RAAK-project ‘Vechtende jongeren’ gaat Fontys Hogeschool Pedagogiek samen met een aantal partners onderzoek doen naar hoe het beoefenen van een vechtsport ervoor kan zorgen dat bij deze jongeren het gevoel van grip op hun leven wordt vergroot.

In mei heeft het project een veelbelovende start gehad met een kick-off. ‘Tijdens deze kick-off werd met name gespard over hoe we de onderzoeksgroep zo divers mogelijk kunnen maken en de kennis en kunde van alle betrokken partners optimaal kunnen benutten in dit project’, vertelt Kors Perdijk, projectleider Fontys Hogeschool Pedagogiek.

‘Gedurende het project zullen 80 jongeren gevolgd worden en wordt er gezocht naar hoe coaches jongeren veerkrachtiger kunnen maken, zodat zij de persoonlijke en maatschappelijke uitdagingen waarvoor zij staan beter aankunnen’. Het onderzoek vindt plaats in vier steden: Amsterdam, Den Bosch, Zeist en Zwolle. Bij vier verschillende praktijkpartners zal de pedagogische waarde van vechtsport onderzocht worden.

Kors Perdijk: ‘Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst van Fontys Hogeschool Pedagogiek wil met de opbrengsten van het project bijdragen aan het vergroten van de maatschappelijke participatie van kwetsbare jongeren en de pedagogische bekwaamheid van (aankomende) jeugdprofessionals die met deze jongeren werken versterken’.

Partners
Dit onderzoek is mede gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Bij het project zijn de volgende partners betrokken: Fontys Hogescholen, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit, Slimani Gym, Boks het voor Elkaar, Travers Welzijn, Farent, NIVM, Kenniscentrum Sport en de SKMO.

Geplaatst door: Ester van Unen