november

Project ELLES krijgt eervolle vermelding

elles.jpg

Op 10 november heeft het jaarlijkse congres van Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals plaatsgevonden. Het project ELLES, een samenwerking tussen de mediatheek TF en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG), heeft daar een eervolle vermelding in de categorie bibliotheekinitiatief ontvangen. Alda de Weger, mediatheek TF, nam de eervolle vermelding in ontvangst.

Bij FHMG, de opleiding Verpleegkunde, heeft gedurende studiejaar 2015-2016 een pilot gedraaid waar voor alle eerstejaars de studiematerialen voor dit vak digitaal aangeboden zijn. Dit is mede mogelijk gemaakt door een samenwerking van mediatheek & onderwijs met 4 externe uitgeverijen, N@tschool!, en dienst IT. Inhoud en technologie zijn daarbij zodanig ontwikkeld en op elkaar afgestemd dat studenten met verschillende leerstijlen lesmateriaal aangeboden gekregen hebben. E-Learning Lesmateriaal voor Effectief Studeren; met het oog op de nieuwe digitale generatie ELLES.

Het project kan in de toekomst de vormgeving van het onderwijs veranderen.  Adaptieve e-learning en andere digitale tools kunnen het leerrendement verhogen. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor het onderwijs die besproken dienen te worden.  Project ELLES biedt hiervoor geen pasklare oplossingen, maar laat de urgentie van deze discussie zien en nodigt alle betrokkenen uit die aan te gaan.