september

Praktijkhandreiking ‘Werken met Positieve Gezondheid: Lessen uit Limburg’

Praktijkhandleiding Positieve Gezondheid

De afgelopen jaren experimenteren Nederlandse professionals en organisaties volop met Positieve Gezondheid. Maar wat komt hierbij kijken? De Academische Werkplaats Duurzame Zorg (Universiteit Maastricht) onderzocht dit in Limburg, in opdracht van ZonMw. De bevindingen van dit onderzoek zijn gebundeld in een handreiking voor de praktijk. Ook Fontys Paramedische Hogeschool zet zich actief in op kennisontwikkeling op het gebied van Positieve Gezondheid.

De belangstelling voor Positieve Gezondheid resulteert in een andere kijk op gezondheid en hiermee in een diversiteit aan innovaties, maar levert ook nieuwe vragen op. Vanuit Fontyslectoraat Health Innovations and Technology (HIT) doet docent-onderzoeker en gecertificeerd trainer Positieve Gezondheid Esther Bloemen-van Gurp hier onderzoek naar. Maar er gebeurt op dit terrein nog veel meer. Zo heeft Fontys in samenwerking met het Insitute of Positive Health (iPH) een e-learning ontwikkeld over het werken met Positieve gezondheid en participeert Fontys actief in de Beweging Limburg Positief Gezond. Fontys is daarnaast nauw betrokken bij het scholingsplan van de Provincie Limburg om 10.000 professionals en 200 implementatiecoaches op te leiden rondom het werken met Positieve Gezondheid. De nieuwe bachelor Gezondheid, waarin Positieve Gezondheid als uitgangspunt fungeert, is een ander mooi voorbeeld van hoe Fontys het gedachtengoed verder verspreidt.

Praktijkhandleiding
De handreiking die nu is verschenen bundelt de bevindingen van het onderzoek van de Academische Werkplaats Duurzame Zorg, om te laten zien wat het werken met Positieve Gezondheid kan inhouden. Organisaties die het concept (willen) omarmen kunnen hun voordeel doen met deze lessen uit Limburg. Benieuwd naar de resultaten, bijbehorende lessen en praktische aanbevelingen? Ga naar de website van iPH en download de praktijkhandreiking ‘Werken met Positieve Gezondheid: Lessen uit Limburg’. Of bekijk de animatie; een samenvatting van de praktijkhandreiking.

Meer weten?
Esther Bloemen-van Gurp, docent-onderzoeker bij Fontys Paramedische Hogeschool, vertelt je graag meer over Positieve Gezondheid: e.bloemenvangurp@fontys.nl. Of neem een kijkje op de projectenpagina van Positieve Gezondheid, onderdeel van de website van lectoraat Health Innovations and Technology.

Auteur: Rianne van Hoek