september

Positief advies NVAO-panel over Plan Kwaliteitsafspraken

180242-Fontys-Kwaliteitsafspraken_4e-1

Goed nieuws over het Plan Kwaliteitsafspraken (over de besteding van de studievoorschotmiddelen): vandaag heeft een panel van de NVAO een positief advies uitgesproken over de plannen van Fontys. Daarmee zijn de plannen nog niet definitief goedgekeurd, maar dit advies is wel een belangrijke stap in die richting.

Hersteltraject
Fontys is al enige tijd bezig met het Plan Kwaliteitsafspraken. In december 2019 liet de minister van OCW weten dat de plannen voor de langere termijn onvoldoende waren uitgewerkt; dit was reden om nog niet positief over de plannen te besluiten. Dus is Fontys in januari gestart met - de voorbereidingen op - een hersteltraject. Vandaag was een belangrijke dag, met het bezoek van een vijfkoppig panel van de NVAO. Het panel sprak met het voltallige College van Bestuur en met vier instituutsdirecteuren. Aan het einde van de ochtend gaf de voorzitter van het panel, de heer W. Boomkamp, in de terugkoppeling aan dat het panel van mening is dat het plan aan alle criteria voldoet en dat het een positief advies zal uitbrengen aan het bestuur van de NVAO.

Uit de terugkoppeling bleek dat het panel gecharmeerd was van de verdiepende gesprekken die door de kwaliteitsafspraken tot stand komen. De leden van het panel hebben kunnen constateren dat de instituutsplannen van onderop zijn ontstaan en op die manier een mooie invulling hebben gekregen. Het panel sprak daarbij waardering uit voor de brede betrokkenheid van de medezeggenschap bij de totstandkoming van de plannen. De meeste aandacht van het panel is uitgegaan naar criterium 3: haalbaarheid en realiseerbaarheid van de plannen. Mede op basis van het gesprek met de instituutsdirecteuren raakte het panel ervan overtuigd dat er binnen de instituten realistisch wordt gekeken naar de haalbaarheid van de plannen. Het panel was te spreken over de wijze waarop bijvoorbeeld Fontys Hogeschool Journalistiek een deel van de studievoorschotmiddelen inzet om studenten beter voor te bereiden op het afstuderen door middel van speciale begeleidingsbijeenkomsten en een proefassessment. Daarnaast noemde het panel de professionaliseringsplannen van Fontys Hogeschool Kind en Educatie een goed voorbeeld van samenwerking met het werkveld.

Het panel gaf in de mondelinge terugkoppeling het advies om bij de tussenevaluatie in 2022 de balans op te maken en de plannen verder aan te scherpen en wellicht accenten te verleggen. Daarnaast adviseerde het panel om de centrale programma’s te blijven matchen met de voornemens en doelen uit het plan kwaliteitsafspraken en de uitwerkingen daarvan in de instituutsplannen.

De voorzitter van het panel sloot de terugkoppeling af door te zeggen dat hij zich realiseert dat het formele karakter van de kwaliteitsafspraken een bepaalde moeheid kan veroorzaken en dat het niet niks is om in een hersteltraject terecht te komen. Hij complimenteerde de Fontys-organisatie des te meer met het feit dat het hersteltraject merkbaar heeft bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de kwaliteitsafspraken.

Vervolg
De verwachting is dat de NVAO in de loop van de maand november het definitieve adviesrapport aan de minister kan voorleggen. We hopen dat het definitieve oordeel hierna niet lang op zich zal laten wachten. Ondertussen gaat Fontys uiteraard gewoon weer verder met de doorontwikkeling van de plannen richting 2021.

Auteur: Martin de Wolf