oktober

Podcasttips over diversiteit en inclusie in het onderwijs

kennedy tielman 3

Fontys Educatie verzamelde podcasts over diversiteit en inclusie in het onderwijs, waar collega's en studenten bij betrokken waren.

Spanningen bij lesgeven aan cultureel diverse klassen

In deze podcast van het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken (stichting NIVOZ) gaan Dr. Sabrina Alhanachi en Evita Lagerwaard in gesprek met Fontys-collega Dr. Kennedy Tielman. Hij vertelt over zijn onderzoek naar spanningen bij docenten die lesgeven aan cultureel diverse klassen. Wat waren de uitkomsten en hoe kan het docenten helpen om het potentieel van deze klassen te ontsluiten?

Podcast Diversity1

Waarom aandacht voor diversiteit en inclusie binnen Fontys zo belangrijk is

Diversity Day is sinds een aantal jaren een jaarlijks terugkerend evenement op de tweede dinsdag van oktober. Op deze dag draait alles om diversiteit en inclusie op de werkvloer. Ook bij Fontys is uitgebreid aandacht besteed aan deze dag. In de aanloop naar Diversity Day ging Eric van Roon in gesprek met programmamanager Inclusieve samenleving Cheryl McDowall en bestuursvoorzitter Joep Houterman over het belang van Diversity Day binnen Fontys. ‘Oog voor het individu hebben is heel belangrijk voor onze opdracht: iedereen een kans geven om het eigen talent te ontwikkelen’.

Karin Verouden

Aandacht voor diversiteit en inclusie op het mbo èn bij de lerarenopleiding

Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) werkt met het Koning Willem I College in Den Bosch samen in een opleidingsschool. Dat betekent dat studenten er niet alleen stagelopen, maar dat ze ook intervisie krijgen en les in vakdidactisch en pedagogisch handelen. Het afgelopen jaar hebben twee vierdejaars studenten, een schoolopleider en een Fontys collega deelgenomen aan de professionele leergemeenschap Inclusie op het mbo. Gespreksleider Karin Verouden gaat in deze podcast met hen in gesprek over de vraag: waarom moeten diversiteit en inclusie aandacht krijgen op het mbo èn op de lerarenopleiding.

Auteur: Linda Koster