De 3 beste onderwijs-podcasttips

Luister naar podcasts rondom thema 'De leerling/student centraal'

Podcast afbeelding

Fontys Educatie verzamelde voor jou de beste podcasts waarbij de leerling/student centraal staat.  Veel luisterplezier!

Feedback voor leerlingen

In deze podcastserie ‘De gelukkige school’ nodigt Stichting leerKRACHT elke aflevering elke aflevering collega’s uit het onderwijs uit om te praten over een inspirerend onderwerp. In deze aflevering zijn Maykel Kicken en Lotte Leijdekkers te gast. Beide hebben jarenlang als leraar gewerkt, en werken nu in de ontwikkeling en uitwerking van Doorloopjes. In deze podcast staat directe feedback voor je leerlingen centraal, en hoe je Doorloopjes kunt gebruiken om beter in te schatten waar je leerlingen nu staan en wat hun denkroute is. Doorloopjes zijn korte stappenplannen, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, die je concreet kunnen helpen nóg beter les te geven. In deze podcast bespreken we de twee doorloopjes Niet duiken en Zeg het nog eens, maar nu beter‘.

Het onderwijsnieuws van april 2023

Tjip de Jong is docent, adviseur, wetenschapper en schrijver. Hij gaat in zijn podcast ‘Tjipcast’ elke week op zoek naar ongewone inzichten en nieuwe perspectieven in onderwijs, leren, samenwerken, veranderen en innoveren. In de podcast van april gaat hij samen met leraar en onderwijspsycholoog Peter van Loon in op het nieuws van april 2023. Het grensoverschrijdend gedrag van minister Wiersma, het hoogste aantal vroegtijdige schoolverlaters in tien jaar, een derde van de onderwijzers leest niet en de vraag: moeten smartphones de klas uit?

Luister de podcast

Het ontwikkelen van goede sociale competenties bij leerlingen

De podcastserie van het programma ‘Onderwijskansen in het primair onderwijs’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek biedt kennis uit onderzoek om onderwijsachterstanden aan te pakken. In deze aflevering praten leraar Steven Spaans en onderzoeker Miriam Walraven over de vraag: Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen goede sociale competenties ontwikkelen om op school en daarbuiten mee te doen in de maatschappij? Over de school als oefenplaats om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Met een heldere, schoolbrede visie en aanbod dat afgestemd is op de specifieke populatie van de school. Want niet iedere leerling heeft hetzelfde nodig. En verder: wat is de relatie tussen sociale competenties, burgerschap en gedragsproblemen? En hoe ga je om met de verschillende contexten waarin leerlingen komen?

Auteur: Linda Koster