oktober

Pilot ‘Hybride Tech Docenten in Brainport Eindhoven’

hybride

Binnen de tweejarige pilot ‘Hybride Tech Docenten in Brainport Eindhoven’ zijn inmiddels 25 matches tot stand gekomen tussen werknemers uit het bedrijfsleven die graag ‘light’ willen doceren, en onderwijsinstellingen in de regio. Met de pilot wordt een impuls gegeven aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio door de ervaring en kennis van mensen uit het technische bedrijfsleven letterlijk de klas in te brengen. Om nog meer matches tot stand te laten komen is het wenselijk dat meer scholen en bedrijven bij de pilot aansluiten. De twee matchers die de koppelingen tot stand brengen zijn beide docent bij Fontys.

Matching staat centraal: de werknemer die graag ‘light’ wil doceren, wordt gematcht aan een onderwijsinstelling die iemand zoekt. En dan gaat het over doceren in de breedste zin van het woord: ook projectondersteuning, helpen bij onderzoeksvaardigheden en het begeleiden van practica kunnen aan bod komen. Om deze matches succesvol tot stand te kunnen brengen, zijn er in de regio twee matchers aangesteld. Deze matchers Simone van der Velde en Henk Versluis zijn beide docent bij Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. Zij voeren gesprekken met mensen uit het bedrijfsleven die geïnteresseerd zijn in hybride doceren, helpen scholen om een plek te creëren voor hybride docenten en matchen de juiste persoon aan de juiste plek.

Kans pakken!
De pilot is een kans voor onderwijsinstellingen, bedrijven en de regio om veel te leren als het gaat om de kansen, mogelijkheden en belemmeringen van hybride doceren. Het gaat in eerste instantie niet om het aantal kandidaten dat een bedrijf beschikbaar stelt of het aantal plaatsen dat een onderwijsinstelling kan bieden. Klein beginnen met één kandidaat uit een bedrijf of één plek in de school? Ook dan ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de pilot!

"Ik geniet steeds weer van de gesprekken die we voeren waarin de mensen de ambities uitspreken om iets voor het onderwijs te betekenen", aldus Simone van der Velde. "Dat kan zijn door kennis te willen delen maar ook letterlijk die ene leerling willen ‘raken’ waardoor bijvoorbeeld natuurkunde echt interessant wordt (zoals dat vroeger bij mij is gebeurd) of moeilijke materie vertalen naar een eenvoudig voorbeeld uit de praktijk."

Betrokken partijen
Het gaat hier om een unieke samenwerking van middelbare scholen, mbo-, hbo- en wo-instellingen enerzijds, én het technisch bedrijfsleven in de regio Brainport Eindhoven aan de andere kant. Daarnaast zijn ook FME, Platform Talent voor Technologie en de Provincie Noord-Brabant betrokken bij de pilot. Brainport Development is de uitvoerende en eindverantwoordelijke organisatie van deze pilot.
De lectoraten Business Entrepreneurship, Dynamische Talentinterventies en Wendbare Onderwijsprofessionals van Fontys ontwikkelen in het kader van dit project een monitor om de ervaringen van hybride docenten systematisch in kaart te brengen en te volgen.

Meer weten? Lees meer over deze pilot in de factsheet (download) bij dit bericht.

auteur: Monique van Laar