Ouders ILS-studenten weer even in de schoolbanken

parents-meet-ils-2018-3

Zo’n zestig ouders bezochten afgelopen woensdagavond het evenement Parents meet ILS van Fontys International Lifestyle Studies. Ze kregen er een kijkje in het dagelijks leven van hun kinderen. Ook maakten ze kennis met trendonderzoek en concepting, de twee pilaren waar de opleiding op steunt.

Een avondje in de schoolbanken. Met die woorden typeert teamleider Anja Sparidaans van ILS het evenement dat voor het achtste achtereenvolgende jaar georganiseerd is door de studenten zelf. Ze begrijpt dat ouders graag een kijkje nemen op de school van hun kinderen, al was het maar omdat ze graag weten waar die mee bezig zijn. Dat is ook het idee achter Parents meet ILS, zegt Amber van der Sanden, een van de vier studenten die het evenement georganiseerd heeft. Ze heet de ouders welkom en loodst ze richting collegezaal waar oud-studente Cécile Cremer een trendlezing verzorgt. Cécile heeft haar vleugels uitgeslagen. Ze heeft niet alleen een eigen bureau voor trendonderzoek, ook is ze Global President van LaFutura, een netwerkorganisatie die in 2010 is opgericht door toonaangevende trendspotters uit Europa, Amerika en Azië. Studenten van ILS leren volgens haar mede de toekomst te maken. ‘De ontwikkelingen gaan snel. Om de toekomst te kunnen begrijpen is het belangrijk dat we die bijhouden. Want als we dingen niet begrijpen, gaat het soms fout.’

Ze neemt de ouders mee naar 2030, naar een toekomst waarin het volgens haar minder zal gaan om geld verdienen. ‘Bestaat uw baan dan nog’, vraagt ze aan een moeder die in een winkel werkt. Ja, denkt die, omdat er altijd behoefte zal zijn aan fysieke winkels. Haar buurvrouw, die in de zorg werkt, heeft zo haar twijfels of ze nog werk zal hebben als verpleegkundige. Ze denkt dat sociaal contact belangrijk blijft, maar dat een aantal handelingen geautomatiseerd zal zijn. De maakbare mens, een flexibele woonomgeving of kleding die zich aanpast aan de omstandigheden. In 2030 kijken we er wellicht niet meer van op, maar Cécile denkt dat we ons toch vooral zullen focussen op wat ons gelukkig maakt. En daaraan leveren de studenten van ILS een bijdrage. Geroezemoes vult de collegezaal. Haar woorden maken indruk. Tijd dus voor een energieboost. Die komt van docent Dirk Schutselaars. Met een bewegingssessie brengt hij de ouders weer bij de les. In drie groepen gaan ze uiteen voor een les concepting. ‘Ben je in staat creatief te denken? Dat is waar het bij het ontwikkelen van concepten om draait’, aldus docent Petra van Cauteren. En dat zijn ze. Tot hun eigen verbazing komen ze na een half uur allemaal met een concept op de proppen.

‘Ik vind het interessant om zo’n creatief proces mee te maken’, blikt Gaby Jongeneelen op het programma terug. Samen met haar partner Perry Entjes wilde ze weleens aan den lijve ondervinden waar hun dochter Kim dagelijks mee bezig is. ‘Dat is ons nu nog beter duidelijk’, aldus Gaby. Perry is vooral gecharmeerd van het positieve karakter van de opleiding. ‘Maar je moet er wel fantasie voor hebben om hier te kunnen studeren’, voegt hij er lachend aan toe. Dat is ook de ervaring van Esther Zijderveld. ‘Je leert hier out of the box te denken.’ Haar partner Wim knikt instemmend. Hij denkt dat de opleiding zeker invloed zal hebben op de ontwikkeling van zijn dochter Sofie. ‘De inhoud van de lessen draagt ertoe bij dat de studenten hier een enorme groei kunnen doormaken’, concludeert hij.