Openbaar college: Weerbaar tegen nepnieuws

190094-Openbaar College-Fontys for Society fontysnieuws

Tijdens een openbaar college in de Tilburgse LocHal neemt Danielle Arets van het Fontyslectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie je mee in de duistere wereld van trollen en bots. Daardoor leer je hoe je nepnieuws kunt herkennen en hoe je je beter tegen nepnieuws kunt weren. Dit is het eerste van een reeks openbare colleges op locatie onder de titel Fontys for Society en vindt plaats op dinsdag 14 mei, aanvang 19.30 uur.

De toename en snelle verspreiding van nepnieuws en de impact daarvan op de politieke en publieke agenda is een thema dat, zeker na de vermeende invloed van nepnieuws op de Amerikaanse verkiezingsuitslag, internationaal veel aandacht krijgt. Hoe kunnen we ons in de aanloop naar de Europese verkiezingen behoeden voor desinformatie?

Er is afgelopen jaren door veel nieuwsplatforms geëxperimenteerd met diverse vormen van factchecken, variërend van het inzetten van extra redacteuren op journalistieke redacties, specifieke experts en slimme technologie (o.a. artificiële intelligentie) gericht op het eerder herkennen van onbetrouwbare informatie en het betrekken van lezers bij het verificatieproces.Toch blijken de huidige factcheck strategieën niet afdoende om nepnieuws uit te sluiten. Het aantal door trollen en bots gepubliceerde desinformatie neemt nog steeds toe. Online manipulatie zou volgens onderzoek van de Amerikaanse organisatie Freedom House de verkiezingen in ruim achttien landen negatief beïnvloed hebben.

Er zijn vanuit het Nederlandse kabinet dan ook zorgen dat ook de Europese verkiezingen (23 mei) gekaapt gaan worden door trollen en hackers. Hoe kunnen we ons daartegen weren? Moeten we allemaal leren bots en trollen te herkennen? Wellicht elfjes in plaats van trollen gaan inzetten, zoals dat in Litouwen gebeurde of wellicht zelf nepnieuws gaan maken om weerbaarder te worden. Kortom welke strategieën zetten we in om onszelf weerbaarder te maken tegen desinformatie?

Openbaar college
Tijdens dit gratis openbaar college in de LocHal neemt Danielle Arets van het Fontyslectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie je mee in de duistere wereld van trollen en bots. Daardoor leer je hoe je nepnieuws kunt herkennen en hoe je je beter tegen nepnieuws kunt weren. Bovendien gaan we zelf aan de slag met factchecken met een workshop door The Factory, het factcheck lab van Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Het Lectoraat onderzoekt samen met Trollenfabriek DROG en gedragswetenschapper Sander Hermsen of het zelf maken van nepnieuws ons weerbaarder maakt en onderzoekt nieuwe manieren van verificatie, waaronder het inzetten van artificiële intelligentie.

Fontys for Society
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven, is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke openbare colleges gaan onze docenten, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten. Deze editie van Fontys for Society vindt plaats in dé nieuwe ontmoetingsplek van Tilburg: de LocHal.

Om zicht te hebben hoeveel mensen dit college willen bijwonen, vragen we om je via de website van de LocHal aan te melden of te mailen naar: kennismakerij@bibliotheekmb.nl.

Wie wat waar?
Fontys for Society – Openbaar college.
Dinsdag 14 mei 2019.
Van 19.30 tot 21.00 uur. Inloop 19.00 uur.
Locatie: Kennismakerij in de LocHal Tilburg.
Toegang gratis.
​Vooraf graag aanmelden bij kennismakerij@bibliotheekmb.nl