31
maart
2023
|
16:05
Europe/Amsterdam

‘Onze escaperoom was een eyeopener’

‘Onze escaperoom was een eyeopener’

Fontys-docenten bewust maken van de mogelijkheden van de digitale leeromgeving, Canvas én van blended learning. Dat is het doel van docenten en DLO-coaches André Diedrichs en Eric Steffann, die werken bij Fontys-locatie Venlo. Zij organiseerden met behulp van de kwaliteitsafspraken de Blended Learning Week en hebben ook grootse plannen voor de nabije toekomst.

Elke docent en student op Fontys krijgt er wel mee te maken: de digitale leeromgeving (DLO). Denk bijvoorbeeld aan digitale toetsen en Canvas, het hart van de DLO. ‘Hier zijn lesmaterialen en cursussen te vinden’, legt André uit. ‘Deze online leeromgeving wordt steeds belangrijker. Fontys for Society betekent namelijk dat we onderwijs in een toegankelijke vorm voor iedereen moeten aanbieden. De online leeromgeving helpt daarbij.’ Door het onderwijs blended in te richten, wordt het onderwijsaanbod nog inspirerender voor de studenten. Zo kan iedere student de leermanier kiezen die het beste bij hem of haar past. Want wat betekent blended learning ook alweer? ‘Het is de verbinding tussen een fysiek en online lesaanbod. Die wordt versterkt door middel van IT-tools’, vult Eric aan.

Blended Learning Week
Om blended learning meer onder de aandacht te brengen, hebben André en Eric – hoewel ze bij verschillende instituten werken - de handen ineengeslagen. ‘We merkten dat er nog steeds wat onwetendheid is over de mogelijkheden van de digitale tools. We gaven al cursussen en trainingen, maar wilden groter uitpakken.’ Zo ontstond het idee voor de Blended Learning Week, in november. Op een creatieve manier gingen André en Eric hun collega’s af om die week onder de aandacht te brengen. ‘We liepen met een schaal muffins rond. Als iemand een muffin wilde, zeiden we: ‘dan moet je eerst even luisteren’. En dan vertelden we over de Blended Learning Week. Zo hadden we op een positieve manier direct hun aandacht’, lacht Eric. 

Deze manier van werving bleek een succes: in totaal kwamen er ruim tweehonderd inschrijvingen binnen. Ook docenten van de Thomas More Hoogeschool kwamen af op het evenement. ‘Daar werken ze namelijk ook met Canvas én ze hebben hun onderwijs op een blended manier ingericht. Dus het was interessant om hun perspectief te horen’, zegt André. Wat er op het programma stond? Genoeg! ‘We nodigden verschillende sprekers uit die lezingen en workshops gaven. Van een inspiratiesessie over digitaal begeleiden en feedback geven tot een keynote over stimulerende gedragsverandering voor studenten binnen Canvas.’

Escaperoom
Ook de escaperoom was een drukbezochte activiteit. Deze hebben Eric en André zelf ontwikkeld. Eric: ‘Je begint met het leggen van de blended learning wave: een ontwerpmodel voor het ontwikkelen van blended onderwijs. Hadden de deelnemers de wave goed? Dan gingen ze door naar de volgende ronde met nieuwe vragen. De tweede uitdaging was de kruiswoordpuzzel over de functionaliteiten van Canvas.’ Het laatste onderdeel? Die bevatte vragen als: ‘wat is de enige door Fontys goedgekeurde tool die mag worden gebruikt voor interactie met studenten tijdens live-lessen? Verrassend genoeg bleek dat Mentimeter te zijn en niet Kahoot. ‘We zagen dat de escaperoom voor veel mensen een eyeopener was. We hoorden van sommige collega’s dat ze zich echt een keer goed willen verdiepen in de digitale tools. En dat is precies wat we wilden bereiken’, zegt Eric. 

Toekomst
Enthousiasme over blended learning onder collega’s is er dus al. Maar er valt nog genoeg te doen, vinden André en Eric. ‘Onze collega’s hebben tijd en ruimte nodig om verder te experimenteren en hun cursussen op een meer blended manier op te bouwen. Extra studiedagen zouden daarvoor fijn zijn. Om onze collega’s verder te helpen, blijven we workshops organiseren op basis van hun behoeften. We zijn dan ook blij dat onze collega Gertie Proctor-Tagage ons hierin sterk ondersteunt. En omdat we allemaal bij een ander instituut werken, hebben we individueel ook verschillende doelen’, legt André uit. ‘Bij Techniek en Logistiek moet de visie nog worden opgesteld. Tot die tijd willen we de digitale leeromgeving en de tools meer onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld met het Fontys Blendfit bordspel. Bewustwording en digitalisering zijn de hoofddoelen’, vertelt Eric. Voor André geldt dat de tools klaarstaan op de International Business School. ‘Maar welke werken nu wel of niet? Hoe ziet de perfecte onderwijsmix eruit? En hoe kunnen we een passende visie creëren voor alle teams binnen het instituut? Daar werk ik de komende tijd aan.’

Geplaatst door: Nancy van Amstel