juli

Ontmanteling gebouw R1 van start

Labgedeelte van R1 vanaf september niet meer toegankelijk
Vanaf 2 september 2019 starten we met de ontmanteling (en later sloop) van laagbouw deel van gebouw R1 op campus Rachelsmolen. Het gebouw is daarom op een aantal plekken niet meer toegankelijk. Wat dit betekent en wat we gaan doen, lees je hier.

Aanleiding
Deze zomer verhuizen 3 techniekinstituten van R1 naar de Rondom op de TU/e campus. Op 2 september start daar het onderwijs. In de zomer van 2020 verhuist FHICT van R1 naar R10. Locatie R1 komt dan vrij. Het CvB en de RvT hebben groen licht gegeven voor de sloop van R1 en vervangende nieuwbouw voor de tweede fase uit het Fontys Huisvestingsprogramma; de herhuisvesting van FHSS, FHM&G, FPH, FHKE en FHP van S3 en TF naar campus Rachelsmolen.

Ontmanteling en sloop in twee fases
R1 bestaat uit 2 delen; De laagbouw waar de labs zich bevinden en de hoogbouw waar voornamelijk de theorielokalenzijn, de R1 kantine en de lokalen waar FHICT nog een jaar onderwijs heeft.

We ontmantelen en slopen het gebouw dan ook in 2 fases:

Fase 1: Labvleugel en deel van theorievleugel (begane grond en 1e verdieping)
vanaf 1/9 2019 niet meer toegankelijk, start sloop rond 1/1 2020

Fase 2: Theorievleugel op etage 2, 3 en 4
vanaf september 2020 niet meer toegankelijk

Als alles volgens planning verloopt, is het gehele gebouw rond eind mei 2021 gesloopt en kunnen we starten met de voorbereidingen van de nieuwbouw.

Wat merk jij er van?
Vanaf 1 september is de gehele laagbouw, oftewel de labvleugel, niet meer toegankelijk. Dus alle toegangsdeuren naar dit bouwdeel worden afgesloten. Bij een open toegang plaatsen we bouwschotten om de delen die niet meer toegankelijk zijn af te sluiten. Ook sluiten we de loopbrug van R5 naar R1 af. Natuurlijk zullen we dit op locatie duidelijk aangeven met banners en andere uitingen.

Wat blijft voorlopig in R1 zitten?

• De Copyshop
  • Studentvoorzieningen
  • Post
  • Restaurant 1e etage
  • FHICT

Parkeerplaatsen
Voor de ontmanteling en de sloop van het gebouw hebben we ruimte nodig naast het gebouw, voor bouwketen, containers, etc. Daarom zal een deel van de parkeerplaats afgezet worden en niet meer bruikbaar zijn. We verwachten echter minder auto’s op Rachelsmolen door de verhuizing van de techniekopleidingen naar de Rondom.

Nieuwbouw
In 2023 verwachten we de nieuwbouw voor FHSS, FHMG, FHP, FPH, FHKE op campus Rachelsmolen gerealiseerd te hebben. De ontwerpende partijen zijn al geselecteerd en we starten het ontwerptraject op. Zodra het ontwerp op hoofdlijn is opgesteld, gaan we de eerste beelden met jullie delen.

Meer weten?
In de hal van R1 hangen we de plattegronden van het gebouw op. Hierop geven we duidelijk weer wat nog wel en maar ook wat niet toegankelijk is. Kijk eerst even op deze plattegronden. Mocht e.e.a. daarna nog niet duidelijk zijn, neem dan contact op met campusrachelsmolen@fontys.nl We proberen je vraag zo snel en zo goed mogelijk te beantwoorden. Ook houden we tijdens dit hele sloopproces een lijst bij met veelgestelde vragen en antwoorden. Deze kun je vanaf 1 september vinden op portal van H&F.

Meer weten over alle ontwikkelingen op het gebied van huisvesting en campus Rachelsmolen? Ga naar www.fontys.nl/bouwtaanjouwtoekomst

Geplaatst door Jennifer Westoby