Online spreekuur fysiotherapie voor alle studenten en medewerkers Fontys

fysio 1 klein online shutterstock_742621387

Al een aantal weken werken alle studenten en medewerkers van Fontys thuis. Natuurlijk is het goed om daarbij op je houding te letten en voldoende te bewegen. Voor je het weet krijg je last van je schouders, nek of rug. Heb jij behoefte aan wat advies over je thuiswerkplek en oefeningen om fit te blijven? Dat kan nu via een gratis fysiotherapie videoconsult.

Twee vliegen in één klap
Al een aantal jaar zoekt René van Saan, docent fysiotherapie bij Fontys Paramedische Hogeschool, naar mogelijkheden om tweedejaars studenten al iets met echte cliënten te laten doen. Laagdrempelig en natuurlijk onder supervisie van een gediplomeerde fysiotherapeut. “We zijn begonnen met een sportspreekuur samen met de Fontys Sporthogeschool. Vorig jaar is dit uitgebreid met studenten van ACAPA (Fontys Academy of Circus and Performance Art).” Helaas zijn door de maatregelen rond COVID-19 nu alle activiteiten on hold gezet. Maar Van Saan besloot dat het in deze laatste onderwijsperiode ook online zou moeten kunnen. “Dat thuiswerken zorgt echt voor meer vragen over houding en beweging. En het gaat om alle medewerkers en studenten van Fontys, dus daarom is deze week het online spreekuur gestart.

Studenten verbazen zich over echte cliënten
Van Saan begint te grinniken over wat hij het leukste vindt aan de spreekuren. “Studenten krijgen allereerst een enorme leerervaring als het om klinisch redeneren gaat. Maar het grappigste vind ik altijd als ze na afloop verbaasd aangeven dat mensen heel anders zijn dan ze in de boeken zijn tegengekomen! Dus ze leren ook met heel veel verschillende mensen om te gaan, zowel qua leeftijd als qua houding en communicatie. Dat stimuleert ook hun professionele houding in spraak en voorkomen.” Hij voegt daar nog aan toe dat de cliënten de studenten als fysiotherapeut zien en hun adviezen serieus nemen. En dat versterkt weer het zelfvertrouwen van de student.

Online fysiotherapie, kan dat wel?
Online kan er heel veel. Zo kwamen er donderdag drie studenten van ACAPA op het spreekuur. De studenten fysiotherapie deden eerst het intakegesprek en daarna gingen de studenten met hun clienten een aparte online behandelkamer in. Dat is natuurlijk geen echte behandelkamer, maar een aparte digitale ruimte voor alleen de cliënt, de student en de supervisor. Daar wordt dieper ingegaan op de klachten, en vooral de oorzaak ervan. Vervolgens laat de cliënt zien welke bewegingen pijnlijk of niet uitvoerbaar zijn. Op basis daarvan krijgen ze oefeningen mee en aantal adviezen. Ook wordt gevraagd of ze deze week hun oefeningen willen opnemen, zodat die volgende week geanalyseerd kunnen worden als ze weer op het spreekuur komen.

Het daadwerkelijk voelen, aanraken heb je toch echt wel nodig als fysiotherapeut om een goede conclusie te trekken”, zegt Van Saan. “Bovendien zijn de videoverbindingen niet altijd stabiel en zit er soms vertraging op de lijn.” De cliënten waren zeer tevreden over de adviezen en het plan van aanpak en gaan met oefeningen en opnames aan de slag. Benieuwd hoe het volgende week gaat, wanneer hetzelfde groepje van fysiotherapiestudenten weer dezelfde client gaat begeleiden (uiteraard onder supervisie van de docent).

Studenten zijn enthousiast
Natuurlijk hebben we colleges en workshops, maar een echte cliënt is niet alleen veel spannender, en het levert ook veel meer op dan welk boek of college dan ook”, aldus Jordi. En Sanne geeft aan dat het spreekuur een fantastisch voorproefje is van het echte werk straks als fyiotherapeut.

Toch geen broodroof?
Het werkveld ziet dit spreekuur misschien als broodroof? “Nee, absoluut niet, zegt Van Saan, “Eerder het tegenovergestelde. Wij kunnen aanvullend op het werkveld werken. Soms verwijzen wij ook naar de fysiotherapeut in de buurt voor een intensiever programma. Wij willen in de toekomst graag met het werkveld samenwerken door gouden standaard metingen voor hun cliënten uit te voeren en op kleine schaal gebeurt dit al met werkveldpartners.

Aanmelden voor spreekuur
Elke medewerker en student van Fontys kan zich aanmelden voor het online spreekuur. Je wordt geholpen door geregistreerde docenten/fysiotherapeuten samen met studenten van Fontys Paramedische Hogeschool. Het consult duur ongeveer een uur, indien nodig wordt een vervolgafspraak gepland. Elke dinsdag van 09.00 – 12.00 uur en van 13.30 – 16.30 uur en op woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 – 12.00 uur. Stuur een mail aan sportspreekuur-fph@fontys.nl, geef daarbij aan welke dag(en) en tijd je voorkeur heeft en een korte omschrijving van je klacht of behoefte.

Auteur: Margreet Vossen