januari

Onderzoeksprijs voor Dave van Breukelen

davevanbreukelen.jpeg

Het kalenderjaar kon voor Dave van Breukelen nauwelijks beter beginnen. De docent aan de Fontys Lerarenopleiding Sittard kreeg vandaag de Fontys Onderzoeksprijs 2017 uitgereikt. "Geweldig. Je hoopt stiekem op een prijs, maar de hoofdprijs had ik zeker niet verwacht."
Het is de tweede keer dat de vorig jaar geïntroduceerde Onderzoeksprijs werd uitgereikt. Van Breukelen won behalve de eer ook een werkbezoek aan een buitenlandse onderwijsinstelling  met zijn onderzoek 'Hoe leer je in een steeds complexere samenleving?' De tweede prijs ging naar Mieke Jaspers (Dienst O&O) en Jorik Arts (Fontys Lerarenopleiding Tilburg, de derde prijs was voor de promotiestudie van Tim Gerbrands van Fontys Paramedische Hogeschool.
Hoewel de uiteindelijke winnaar dus niet had verwacht de hoofdprijs in de wacht te slepen, weet hij al wel wat hij met zijn prijs wil doen. "Mijn onderzoek is goed ontvangen in het werkveld, ook in het buitenland. Ik weet dat er veel interesse is voor mijn onderzoek in de Angelsaksische wereld. Maar ook in Skandinavië is er veel belangstelling voor dit thema. Daarom zou ik graag collega's bezoeken, het liefst in Zweden."

Impact
“Het beschikbaar stellen en uitreiken van deze onderzoeksprijzen is een van de manieren waarop Fontys invulling geeft aan ons motto Denk Groter", legde CvB-lid Jan Welmers uit bij de prijsuitreiking tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. "De Fontys Onderzoeksprijs win je niet door alleen maar goed onderzoek te doen, maar door onderzoek te doen dat er toe doet."
"Het praktijkgericht onderzoek dat binnen Fontys wordt gedaan is niet bedoeld voor in de bureaulade of een bibliotheek. Het moet direct relevant zijn voor het werkveld waarvoor we opleiden. Het werkveld moet er wat aan hebben. Dat doen de resultaten van ons onderzoek in de regel ook en daarmee heeft ons onderzoek direct impact op de samenleving. Dat er geld gemoeid is met onderzoek, dat het geciteerd wordt, dat telt zeker mee. Maar veel belangrijker is die impact.”
Vervolgens citeerde hij uit het juryrapport over het werk van Van Breukelen: “Dit onderzoek probeert een antwoord te vinden op de vraag: hoe leer je in een steeds complexere samenleving? In het onderzoek bekijkt Dave kritisch het gekozen concept en formuleert op basis van zijn onderzoek toevoegingen aan het concept learning. Door het betrekken van VO-scholen en leraren in opleiding van zijn eigen instituut, is Dave er in geslaagd in dit promotie-onderzoek veel praktijkrelevantie vorm te geven met zeer bruikbare en toepasbare resultaten. Mede op basis van dit onderzoek is bij de FLOS de opleiding leraar Techniek getransformeerd tot de opleiding leraar Science & technology. Een mooi voorbeeld van een evidence based practice. De jury ziet uit naar de resultaten van het vervolgonderzoek."

Masterprijs
Naast de Fontys Onderzoeksprijs werd ook de Masterprijs uitgereikt. Die ging naar Judith Slabbers voor haar masterscriptie voor de opleiding Special Educational Needs. Het juryoordeel over de scriptie van Slabbers luidt: “Het betreft een voornamelijk empirisch onderzoek dat sterk gericht is op beleidsrealisatie.In de nieuwe samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg, ingegeven door de transitie in de jeugdzorg en de ontwikkelingen rondom passend onderwijs, neemt de onderwijsprofessional een belangrijke en vanzelfsprekende positie in, vanwege zijn rol in het netwerk van leerlingen.Deze studie richt zich op de kwaliteit van deze samenwerking in de praktijk.Het resultaat van het onderzoek heeft tot een knappe, tastbare prestatie geleid: het oprichten van een Jongeren Service Punt."

De prijswinnaars op een rij: Judith Slabbers, Tim Gerbrands, Jorik Arts, Mieke Jaspers en Dave van Breukelen.

Auteur: Jan LIgthart
Reacties (0)