november

Onderzoek beweeggedrag bij mensen na een beroerte internationaal op de kaart

foto Roderick

Onderzoeker Roderick Wondergem, werkzaam bij Fontys Paramedische Hogeschool is terecht trots op de publicatie van zijn onderzoek in het gerenommeerde internationale wetenschappelijke tijdschrift Stroke. “Maar belangrijker zijn de uitkomsten waarmee we een stap vooruit kunnen zetten.“ Waar tot nu toe enkel onderzoek gedaan is naar matig of zwaar intensieve inspanning bij mensen na een beroerte, heeft Roderick juist gekeken naar het totale beweegpatroon. “We kunnen als fysiotherapeut mensen twee keer in de week begeleid laten trainen, maar als ze de rest van de week blijven zitten zijn de gezondheidsrisico’s even groot. Juist kijken naar het dagelijkse beweeg- en zitpatroon en coachen op beweeggedrag kan het verschil maken.”

Het is niet nodig dat alle mensen na een beroerte beweegzorg krijgen. Roderick en zijn collega’s vonden dat er drie verschillende beweegprofielen zijn bij mensen na een beroerte: 1. Mensen die wekelijks flink, matig of zwaar intensieve inspanning leveren, maar relatief veel zitten (23%), 2. Mensen die wekelijks licht intensieve inspanning leveren en veel zitten (43%) en 3. Mensen die extreem veel en lang achter elkaar zitten (34%). "Juist die laatste groep heeft überhaupt moeite met bewegen, laat staan matig of zwaar intensieve inspanning. We vonden nog iets opmerkelijks. De belangrijkste reden voor dit beweegprofiel bleek te zijn dat mensen een lage zelf-effectiviteit hebben. Dit betekent dat het vertrouwen van iemand in het eigen kunnen om te bewegen laag is”, aldus Roderick. “Een belangrijke reden, want juist door individuele coaching kan dit vertrouwen terugkomen. Juist voor deze groep ontwikkelen we, met een vervolgsubsidie van SIA RAAK, een nieuwe, geïndiceerde fysiotherapiebehandeling waarbij we gebruikmaken van e-coaching en monitoring van technologie.”

Intensief traject

“Achter zo’n artikel zitten superveel inspanningen”, vertelt Roderick. “Het begint bij een subsidieverstrekker, in dit geval NWO, die vertrouwen heeft in het onderzoek en dit financiert. Daarna volgt een intensieve samenwerking met veel partners; partners die ook geloven en vertrouwen hebben in het onderzoek." Het onderzoek is uitgevoerd binnen de Academische Werkplaats Fysiotherapie, een structurele samenwerking tussen Fontys Paramedische Hogeschool, UMC Utrecht en Hogeschool Utrecht. Daarnaast is voor dit onderzoek samengewerkt met het Catharina Ziekenhuis, Máxima Medisch Centrum, het Sint Jans Gasthuis en het Jeroen Bosch Ziekenhuis, evenals CVA-kennisnetwerk Eindhoven-de Kempen. “Voor zorgprofessionals komt zo’n onderzoek bovenop hun normale werkzaamheden. Dat is erg intensief, maar essentieel om te komen tot nieuwe inzichten. We moeten vooral dankbaar zijn dat mensen dat willen doen. De belangrijkste groep, de participanten mogen we nooit vergeten. Ze dragen belangeloos bij aan het onderzoek voor een betere zorg van morgen.”

Nieuwsgierig? Het artikel is hier vrij in te zien.