oktober

Ondernemen als zorgprofessional in opleiding?

Fontys Paramedische Hogeschool maakt werk van ondernemerschap

180921 cpe challenge 2018 1

Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) leidt studenten op tot ondernemende en toekomstbestendige zorgprofessionals met een innovatieve blik op de kwaliteit van de organisatie van zorg. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de stijgende zorgkosten, technologische innovaties en afnemende baangarantie, vragen om een ondernemende houding. “Zo zal een toekomstige werkgever onze afgestudeerden vragen mee te denken over hoe de organisatie of praktijk het beste om kan gaan met de toenemende en veranderende vraag naar zorg”, aldus Sil Kloppenburg van FPH.

Kansen zien en initiatieven nemen
Samen met Mitchel van Eeden en Siete Siag ontwierp hij het programma CPE (Care Professional as Entrepreneur). Voor alle 4e jaars studenten van de vijf verschillende bacheloropleidingen van FPH. De module van 5EC draait nu voor het tweede jaar en is sinds dit jaar gekoppeld aan het afstudeeronderzoek. “Ondernemen is meer dan alleen het oprichten van een eigen praktijk; het gaat om nieuwsgierigheid en flexibiliteit om kansen te zien en initiatieven te nemen. Dat vraagt ook om persoonlijk leiderschap”, zegt Kloppenburg. Van Eeden vult aan: “Tijdens hun afstudeeronderzoek ontstaan vaak mooie producten of diensten. Maar het meeste daarvan blijft op de plank liggen. En dat is jammer, omdat studenten echt meer met hun resultaten zouden kunnen doen. Daarom ligt de focus dit jaar ook meer op hoe studenten hun onderzoeksresultaten zouden kunnen laten werken in de praktijk. Ze bewust maken van hoe ze hun resultaten zouden kunnen vermarkten.”

CPE Challenge 2018
Voor 4e jaars studenten van FPH die al spelen met de gedachte om na hun opleiding een eigen bedrijf te willen beginnen is op 21 september de CPE Challenge gestart. In samenwerking met de adviseurs van de Medicidesk van de Rabobank Eindhoven-Veldhoven hebben Brechtje Poelman en Margreet Vossen, een uniek programma ontwikkeld voor deze studenten. Poelman: “Er zijn echt studenten die al een tijdje een geweldig idee hebben om iets in de markt te gaan zetten. Deze challenge geeft ze de kans om een professioneel businessplan te schrijven en door een echte financier te laten beoordelen.” Marco ter Brake, Robert-Jan Ensink en John-Paul van Heel gaven een overzicht van de verschillende trends en ontwikkelingen in de gezondheidszorg, maar ook hoe je een goede begroting opstelt en een onderbouwde meerjaren prognose. Frank Beelen, directeur van B-Fysic, met 8 vestigingen en bijna 100 medewerkers, maakte indruk met zijn persoonlijke verhaal, over zijn passie, zijn gedrevenheid om kwaliteit te leveren (“Liever een behandeling te veel die niet bekostigd wordt, dan een behandeling te weinig.”) Hij nam de studenten mee in zijn successen, maar ook zijn fouten en leerervaringen. Zijn verwachting voor de toekomst: de toename van het belang van algoritmes in de behandeling en een meer resultaatgerichte financiering in de zorg (Value Based Healthcare). “Er komt een tijd waarin niet meer het aantal behandelingen of de gekozen interventie telt, maar wat het resultaat voor de patiënt is”, aldus Beelen. “Ook het gebruik maken van algoritmes (‘big data’) gaat de gezondheidszorg echt veranderen.”