Onbegrensd ontdekken in het Explorelab, een waar spektakel als opening!

Hoe creëer je een omgeving waarin bijna alles mogelijk lijkt? Waar mensen, ideeën, techniek en toepassing bij elkaar komen? Hoe neem je mensen mee in de vrijwel eindeloze mogelijkheden van deze omgeving? Door de diversiteit aan mogelijkheden te laten zien, voelen en ervaren! Dat was het uitgangspunt voor de officiële opening van het Explorelab van de Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG) op 12 april 2017.

Het Explorelab is een grote open ruimte waarin studenten (maar ook docenten en werkveldrelaties) worden geprikkeld om te testen, te proberen, samen te werken en te experimenteren met een uitgebreide mogelijkheid aan materialen en technologieën om zo explorerend te leren. De ruimte is al langer in gebruik voor verschillende onderwijs- en onderzoeksactiviteiten en inspirerende bijeenkomsten zoals het Fontys Kenniscafé, afstudeerexposities, meetopstellingen voor afstudeeronderzoek, ontwerpsessies met studenten en multidisciplinaire zorgcasussen waarin studenten en patiënten elkaar ontmoetten. Ook Virtual Reality (VR) neemt een prominente rol in binnen het lab. Studenten van binnen en buiten Fontys komen in het Explorelab hun VR- spellen en -applicaties op het gebied van gezondheidszorg testen en ervaren. Zo werken studenten en docenten van Fontys Hogeschool ICT samen met die van o.a. FPH en FHMG aan een VR-applicatie voor protheserevalidatie. Kortom, een grote diversiteit aan activiteiten, ervaringen en mogelijkheden! Een mooie uitdaging dus om de vele mogelijkheden van het Explorelab te laten zien tijdens de feestelijke opening.

Ardan Aldershof – lid managementeam van FPH en een van de initiatiefnemers - opende de avond, waarna een film vertoond werd over hoe het Explorelab ontstaan is en hoe studenten, docenten en technici er in co-creatie vorm aan hebben gegeven. Vervolgens werden alle aanwezigen van binnen en buiten Fontys in het Explorelab verrast door een bijzonder spektakel. Onder regie van Hedwig Mandemakers zorgden dansers van het Sint Joriscollege in Eindhoven samen met technische poppen, anatomische modellen, beeld, licht en geluid voor een spektakel dat het verhaal verbeeldde van het Explorelab in het nu en de toekomst voor een betere zorg van morgen. Een prachtige opening en de start van een proces van nieuwe ontdekkingen en experimenten voor en door studenten, docenten en werkveld.

Auteur: Siete Sirag
Foto’s: Frank van Welie

Nieuwsgierig naar de ongekende mogelijkheden van het Explorelab? Wil je weten of onze studenten en docenten in dit mooie lab voor jouw bedrijf of organisatie iets kunnen betekenen? Bel 08850 77011 of mail aan paramedisch@fontys.nl of aan Siete Sirag s.sirag@fontys.nl. We gaan graag met je in gesprek.