januari

´OMG We're Going Dutch 5 Dublin’

Studeren in Nederland populair onder Ierse studenten

Op 9 en 10 januari 2019 vertegenwoordigde Olav Braunbach Bakhuys (Fontys Paramedische Hogeschool) Fontys Internationaal voor alle Engelstalige opleidingen van Fontys (ICT&Engineering, Business&Economics, Arts en Physiotherapy) in de Ierse hoofdstad Dublin. Samen met twee getrainde student-ambassadeurs van de bacheloropleiding fysiotherapie, English stream, deed hij mee aan het event ‘OMG We’re Goning Dutch 5 Dublin’ van EUNICAS. Meer dan tien verschillende Nederlandse hogescholen en universiteiten waren ook aanwezig op dit event. Daarnaast bezocht Braunbach Bakhuys met de twee Fontys-studenten, Cara Russell (Ierland-Dublin) en Eli Mellor (Ierland-Cavan) (studenten 1st jaar) zeven middelbare scholen om voorlichting te geven over de Fontys English stream opleiding fysiotherapie. "Geweldig leuk dit 'OMG We're going Dutch'", vertelt hij. "EUNICAS organiseert dit drie keer per jaar in verschillende Ierse steden; naast Dublin ook nog in Cork en in Galway."

Waarom Ierland?

Wat maakt Nederland zo aantrekkelijk voor Ierse studiekiezers? Daar zijn verschillende redenen voor zegt Braunbach Bakhuys. “Het is in Ierland bijvoorbeeld best lastig om fysiotherapie te gaan studeren. Het land heeft een ingewikkeld puntensysteem en kent ook een numerus fixus voor de opleiding. Verder is het collegegeld in Nederland lager evenals de woonkosten. En bovendien wordt een bachelordiploma van Fontys in de hele EU erkend, dus ook in Ierland.” Kortom genoeg redenen voor Fontys om actief voorlichting te geven over de opleiding fysiotherapie, de expertise van Braunbach Bakhuijs, maar ook over de bijna 30 andere Fontys Engelstalige opleidingen. Hij voegt daar nog aan toe: “Fysiotherapie is in Ierland ook een opleiding die aanzien heeft, dus dat maakt onze Fontys-opleiding extra aantrekkelijk. En wat ze erg waarderen is dat ik de voorlichting niet alleen geef, maar samen met twee Ierse studenten die hun persoonlijke ervaring als eerstejaars kunnen delen. Deze studenten kunnen hun werk als ambassadeur weer inzetten voor vrije studiepunten! Dus zo snijdt het mes aan twee kanten.

Eigenlijk dichtbij!

Je staat er vaak niet bij stil, maar je bent vaak langer onderweg van Eindhoven naar Groningen dan van Dublin naar Eindhoven, en ook nog goedkoper. Potentiële studenten willen van de student-ambassadeurs van Fontys vooral weten waarom ze voor Eindhoven zouden moeten kiezen. Carra hoeft daar niet lang over na te denken. Ze geeft aan dat ze Eindhoven vooral een fijne stad vindt, met een heuse Ierse community van studenten van zowel Fontys als de TU/e. Ook de echte Irish Pub helpt studenten snel over eventueel heimwee heen. “Maar dan wel op dinsdag en woensdag en niet op vrijdag of zaterdag’, zegt Eli, “want dan zijn er meer Nederlanders dan Ieren!” Ook het laagdrempelige contact met docenten en een fijne open sfeer noemen de studenten echte pluspunten van Eindhoven.

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten willen ouders vooral weten hoe het zit met de kosten, en maken sommige studenten zich zorgen over de eis van 60 studiepunten in de propedeuse bij Fontys. “Tja, zegt Braunbach Bakhuijs, “dat vraagt altijd wel enige uitleg waarom Fontys dat doet, zeker als een andere opleiding een lagere drempel heeft.”

Online of real live?

Als je studenten werft, is zowel in Nederland als ver daarbuiten online een van de belangrijkste kanalen. Toch willen potentiële studenten (en hun ouders) ook graag real live contact. Daarom neemt Fontys deel aan verschillende beurzen en bezoekt ook scholen in een aantal focuslanden. In Europa zijn dat Ierland, Italië en de Baltische staten. Binnen Fontys wordt er 'horizontaal' samengewerkt door instituten en de dienst Marketing en Communicatie. Dit betekent dat onder andere de voorlichting in bepaalde landen is belegd bij een persoon binnen Fontys. Braunbach Bakhuijs is dit voor Ierland en Italië. Daarnaast worden studenten, het liefst uit het land dat bezocht wordt, getraind om als ambassadeur de voorlichter, meestal een docent, te vergezellen. “Veel collega’s weten niet dat we ook voor internationale potentials meeloopdagen hebben. Deze ‘student-for-a day’ is altijd de dag voor de Open Dag. Dus twee vliegen in een klap, of beter een reis.”