juli

Omdenken in coronatijd met digitale exposities

Groepsfoto 1

Hoe laat je studenten hun projecten tonen aan de buitenwereld als fysieke bijeenkomsten vanwege coronamaatregelen niet door kunnen gaan? Nou, dan organiseer je toch gewoon een digitale expositie! Dat de docenten van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) over een flinke portie creativiteit beschikken, blijkt deze week weer. Studenten presenteerden namelijk hun minor- of afstudeerproject in een virtueel Explorelab.

In maart dit jaar, toen de coronacrisis begon, was vooral ‘snel handelen en ombuigen’ het credo. Dat lukte, maar ideaal was het natuurlijk niet. Mark Arts, afstudeercoördinator, vertelt: “Studenten hebben ontzettend hard gewerkt en zijn onder zeer lastige omstandigheden toch in staat geweest geweldige producten te creëren. Zij verdienen meer dan een online interview. Bovendien is onze ambitie onveranderd, namelijk dat we ons werkveld samen met studenten direct willen betrekken bij onze prachtige en inspirerende onderzoekscultuur. Daarom hebben we opdrachtgevers van projecten en een aantal betrokkenen uit het werkveld ook voor deze digitale ‘beoordeling op afstand’ uitgenodigd”.

Mini-congres
Het idee is stap 1, maar hoe vind je een geschikt platform of systeem dat voldoet aan alle ‘eisen’? De oplossing bleek voor dit moment te liggen in Spatial.Chat, een toepassing waar Tim Gerbrands (docent-onderzoeker bij FPH) Mark op attendeerde na een online congres. Internationale congressen, waar onderzoekers elkaar ontmoeten en hun kennis delen, hebben immers ook naar alternatieven moeten zoeken en in feite hebben de exposities bij FPH wat weg van mini-congressen. Tim: “Bij het zien van Spatial.Chat konden we ons enthousiasme niet meer onderdrukken. Hoewel de technologie van het platform nog erg pril is en ook nog wat beperkingen geeft, wilden we deze kans niet onbenut laten om te laten zien dat we willen en vooral dúrven te innoveren”. En laat dat nou juist de kracht zijn van FPH als bijzonder innovatief en vooruitstrevend kennisinstituut.

Digitale wandeling
Maar hoe gaat dat in zijn werk, zo’n digitale beoordeling? Studenten werden nu beoordeeld zoals dat vóór de coronacrisis in het ‘analoge’ Explorelab ook gebeurde. Studenten presenteerden hun onderzoeksresultaten door middel van foto’s en filmpjes, simultaan voor een live publiek in een gezamenlijke ruimte, waarbij elke student ook een apart digitaal ‘kamertje’ had. Beoordelaars en publiek konden zich vrij bewegen in de ‘zaal’ en met studenten in gesprek gaan, zonder rekening te hoeven houden met 1,5 meter afstand. Hoe dichter je met je cursor bij iemand in de buurt kwam, hoe beter je diegene kon horen en zien. Na afloop overlegden de beoordelaars met elkaar over de beoordeling in een daarvoor bestemde digitale ruimte.

Hoe docenten en studenten deze digitale uitdaging hebben ervaren? Bij Mark spat de tevredenheid er van af: “Het was echt heel tof! Ik zie het als een geslaagde pilot waarbij we met succes in het diepe zijn gesprongen. Leuk om te zien dat er zoveel enthousiaste studenten en bezoekers waren, op het piekmoment waren het er 35. Ik zie het echt als een kijkje in de toekomst, als een next level als het gaat om technische mogelijkheden voor digitale samenkomsten". De zes studenten die deelnamen aan de digitale afstudeerexpositie waren vooraf door docenten geselecteerd. Anne van de Meulengraaf, vierdejaars studente Fysiotherapie, was een van de studenten die de digitale primeur had. “Je ziet dat door de coronacrisis ook veel innovatieve ideeën zijn ontstaan, waaronder dit leuke alternatief. Met een poster, filmpje en afbeeldingen heb ik mijn verhaal nu kunnen ondersteunen”, aldus Anne. Of een digitale presentatie minder spannend is dan een fysieke? Niet als het aan Anne ligt: “Ik vond het net zo spannend als wanneer ik zou presenteren in het Explorelab zelf”. Anne mag trots zijn op zichzelf; zij behaalde een 10 voor haar afstudeerpresentatie. Ook medestudente Lisa van Oirschot, vierdejaars studente Fysiotherapie, gaf een mooie presentatie. “Deze digitale afstudeerbijeenkomst is een erg leuk alternatief binnen de mogelijkheden die er nu zijn. Het was prettig om mijn laatste toetsmoment samen af te kunnen sluiten. En staan op een afstudeerexpositie is een bijzonder moment in je studie en ik ben blij dat ik dit toch enigszins mocht ervaren vanachter mijn computer”, aldus Lisa.

Toekomst
Het bruisende karakter van de ‘on-site’ exposities van FPH is moeilijk digitaal na te bootsen. De hoop blijft natuurlijk dat we elkaar weer snel in het Explorelab kunnen ontmoeten. In de tussentijd zullen onder andere minorstudenten een digitale toepassing gebruiken voor de minorexposities van FPH. Mark: “We willen deze opzet graag vaker toepassen wanneer internationale studenten niet kunnen of mogen reizen of wanneer we graag onze internationale opdrachtgevers en contacten willen laten participeren, bijvoorbeeld. Daarnaast is het natuurlijk een ontzettend inspirerende manier om de meer kleinschalige vakken die met een productpresentatie eindigen af te sluiten. Zeker in een periode waarin we toch nog overwegend online onderwijs zullen moeten verzorgen".

De coronacrisis heeft natuurlijk voor veel mensen voor onnoemelijk veel leed gezorgd. Tegelijkertijd heeft de crisis veel technische mogelijkheden blootgelegd die we lange tijd negeerden. “We kunnen niet wachten weer ‘on-site’ ons onderwijs voort te zetten, maar we hebben ook onze lessen hieruit getrokken en laten zien dat we kunnen veranderen”, aldus Mark.

Meer lezen over onderwijs en onderzoek bij FPH? Ga naar fontys.nl/paramedisch.

Auteur: Rianne van Hoek