mei

Nooit meer wachten op een perfect getapt festivalbiertje

Bierport by ISABELLA VERDUYN-37

Nadat meer dan een jaar geen evenementen mogelijk zijn geweest, snakt menigeen weer naar een festival: lekker in het zonnetje genieten van muziek en een verfrissend biertje. De wachtrijen voor de bar -herinnert u het zich nog?- mogen voor velen echter wel in het verleden blijven.

Met zijn volautomatische tapmachine Bierport probeert Fontys SPECO-student Davey van Lindhout juist dat euvel tot het verleden te laten behoren.“Het idee voor het concept van Bierport kwam eigenlijk zo’n drie jaar geleden, vertelt Davey. “Het bleef lange tijd bij een plan, maar uiteindelijk hebben we een aantal marktonderzoeken gedaan om de haalbaarheid en de vraag naar een dergelijke machine te onderzoeken. Hier hebben we gekeken naar de beleving op evenementen, zoals voetbalwedstrijden en festivals.”

Samenwerking met andere studenten
Uit dit onderzoek tussen heel verschillende evenementen kwam één leidende conclusie naar voren: de wachttijden aan de bar zijn eigenlijk overal veel te lang. Tijd voor Davey dus om aan de slag te gaan met het idee voor Bierport. “Het idee voor een automatische biertapmachine is natuurlijk erg technisch. Zelf heb ik een achtergrond in sportmanagement (SPECO) en kan ik hoogstens een Ikea-kast in elkaar zetten. Toen heb ik Jan Bots, een vriend van mij die werktuigbouwkunde studeert, benaderd. Samen zijn we vervolgens aan de slag gegaan om het concept verder uit te werken.”
Naarmate de tijd vorderde werd ook dit tweekoppige team uitgebreid, ditmaal met student bouwkunde Atot Müller. Davey: “Er komt nogal wat bij kijken om een dergelijke machine te realiseren, de druk moet bijvoorbeeld altijd precies goed zijn voor de bekende twee vingers schuim. Bierport moet bovendien zoveel mogelijk automatisch worden, om de rijen bij de bar te verkleinen. Eigenlijk hoeft er alleen iemand zo nu en dan de bekers bij te vullen. Dat is het idee.”

Bij bedrijven langs
Al gauw kwam er een maquette die de haalbaarheid van het concept bewees. Een rondgang langs bedrijven gaf vervolgens de animo voor Bierport goed weer. “Eigenlijk zijn we -een tikkeltje brutaal- gewoon bij bedrijven langsgegaan, en hebben we het concept uitgelegd. Eigenlijk alle bedrijven -van voetbalstadions tot evenementenorganisaties- waren zeer geïnteresseerd.”
Het idee is er, de uitwerking ook, en aan motivatie geen gebrek. Wat ontbreekt er nog? Juist, een startbudget. Maar ook daar heeft het Bierport-team aan gedacht. Davey geeft aan: “Nadat we alles op een rijtje hadden gezet, zijn we gaan kijken naar subsidies. Wat is er mogelijk qua subsidie?”

Hulp van Fontys
Als studentondernemer was Davey Lindhout al aangemeld bij het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. Via Fontys hoorden zij ook over de Take Off HBO Subsidie, die zij met succes in de wacht sleepten. Davey: “Het Fontys Centrum voor Ondernemerschap heeft ons heel goed geholpen met wegwijs worden op het gebied van mogelijke subsidiëring van ons plan. Met de Take Off HBO subsidie van 25.000 euro hebben we een echt werkend demomodel kunnen maken. We hebben nu een compleet werkend concept.”

Voor Davey, Jan, Atot en het laatst toegevoegde teamlid Jeroen Vos, die zich richt op financiën en strategie, is het nu wachten op de tijd wanneer alles weer ‘los’ mag. Davey: “We hebben al aardig wat serieuze aanvragen en zijn nu eigenlijk bezig om de vertaalslag te maken naar de markt: ervoor zorgen dat het apparaat werkt, en -heel belangrijk- volledig veilig is. En dan is het wachten op wanneer de eerste volledig automatische bierports op festivals en evenementen te zien. Wanneer dit is, is nog even onduidelijk. Maar wat ons betreft zo snel mogelijk.”

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap