Eindhoven,

Podcast: De zienswijze van Weconomics Foundation op digitale transformatie

Digitale Transformatie podcast verkleind

In deze tweede podcast over digitale transformatie gaat Bart Wernaart (Lector Moral Design Strategy) in gesprek met Paul Bessems, voorzitter van Weconomics Foundation. We maken kennis met de zienswijze van Weconomics Foundation op digitale transformatie, en hoe de stichting een bijdrage wil leveren aan het te lijf gaan van ‘digital waste’: veel bedrijven in instellingen hebben een bureaucratische –digitale– laag die totaal onnodig is. Innovatie moet het leven ten slotte makkelijker maken, niet moeilijker.

Paul Bessems beschouwt het thema digitale transformatie daarom vooral als een onderdeel van een zoektocht naar een nieuw sociaal-economische orde, waarbij hij pleit voor een duurzame, digitale, en vooral decentrale technologische toekomst. Daarvoor is het soms nodig om bestaande (vaak grote) instituties kritisch te bekijken, en waar nodig het nut ervan stevig aan de kaak te stellen. Tenslotte deelt Paul Bessems zijn prikkelende visie op onderwijs, en hoe onderwijs zou kunnen bijdragen aan manieren om bestaande patronen te doorbreken. Hij pleit ervoor om studenten niet op te leiden voor de banen waar morgen wellicht vraag naar is, maar voor de nieuwe sociaal-economische orde die we willen bereiken.

Beluister de podcast over Weconomics hier (ook spotify).

Verhalen uit het werkveld: Digitale transformatie
In deze podcastserie over digitale transformatie gaat Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in gesprek met bedrijven uit verschillende sectoren. Zij delen in deze podcast hun visie, ervaring en resultaten op het gebied van digitale transformatie. Hoe zien zij digitale transformatie en wat is nodig om hier sturing aan te geven en digitale transformatie toe te passen?

De vorige aflevering in deze podcastserie ging over ASML. Tip: abonneer je op de RSS-feed en blijf op de hoogte als er weer een nieuwe podcast komt!

Meer weten
Meer weten over Fontys Hogeschool Economie en Communicatie? Bekijk dan onze website of blijf op de hoogte via LinkedIn.

auteur: Michelle Breemans