november

Nieuwe minor richt zich op effectiviteit in entertainmentbranche

banner minor leisure

Of een concept succesvol zal zijn? Daar durven creatieven vaak geen uitspraak over te doen. Onterecht vindt Pieter Cornelis, die als docent verbonden is aan Fontys Academy for Creative Industries. Tijdens de nieuwe minor Accountable Concepting for Arts & Leisure Entertainment leren aankomende conceptontwikkelaars daarom hun verantwoordelijkheid te nemen. Dat kan volgens hem door vooraf al goed na te denken over wat de mogelijke effecten zullen zijn.

Bij Disney twijfelden ze er geen moment aan. De opening van Star Wars: Galaxy’s Edge, afgelopen mei in Disneyland Park Anaheim, zou een gigantisch succes worden. Het bedrijf verwachtte massa’s bezoekers, enorme rijen en lange wachttijden. Om dit te voorkomen verhoogde Disney zelf alvast de prijzen, evenals hotels in de omgeving. Maar de werkelijkheid was anders. De bezoekers bleven weg, waardoor het park een teleurstellend seizoen beleefde. Had Disney dat kunnen weten? Pieter Cornelis denkt van wel. De aantrekkingskracht van Star Wars is volgens hem enorm, maar bij de opening in mei was de hoofdattractie nog niet af. ‘Dan begin je al met een achterstand’, schetst hij.

Nog te vaak roepen conceptontwikkelaars dat ze de effecten van hun creatieve hersenspinsels niet kunnen voorspellen. In navolging van William Goldman, de Amerikaanse scenario- en romanschrijver die bekend werd door zijn gevleugelde uitspraak ‘nobody knows anything'. Volgens hem kon niemand in de filmindustrie bedenken wat het publiek zou aanspreken. Natuurlijk, niemand heeft een glazen bol, maar volgens Cornelis is er zeker iets te zeggen over wat de effecten van bepaalde concepten zullen zijn. Daarmee gaan studenten die de minor Accountable Concepting for Arts & Leisure Entertainment volgen aan de slag. ‘Ze leren concepten voor de entertainmentindustrie te ontwikkelen die haalbaar en effectief zijn’, legt Cornelis uit. Voor het ontwikkelen van concepten maken ze gebruik van de methode die door docenten Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys speciaal voor de entertainmentbranche is ontwikkeld en die ook bij de opleiding Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies wordt toegepast. ‘In de eerste fase doorlopen ze het proces, in de tweede fase bekijken ze of het concept ook het gewenste effect heeft.’ Voor de creatieve uitwerking werken de studenten samen met studenten van de opleiding Sint Lucas.

Tijdens de minor werken de studenten aan twee cases. ‘De eerste case is een vrije keuze, voor de tweede werken ze samen met een bedrijf.’ Volgens Cornelis is de minor interessant voor iedereen die een passie heeft voor conceptontwikkeling. ‘De studenten gaan aan de slag met concepten die relevant en vernieuwend zijn. Die ontwikkelen ze weliswaar voor de creatieve industrie, maar ook in andere branches is daaraan behoefte. ‘We weten nog veel te weinig over langdurige effecten van bepaalde ingrepen. Het wordt tijd dat jonge creatieven daar beter over gaan nadenken.’

Auteur: Paul Geerts