februari

Nieuwe landelijke acties helpen carrièreswitchers richting onderwijs

campagne

Veel mensen overwegen een overstap richting het onderwijs. Helaas ervaren veel van hen ook een drempel om die overstap daadwerkelijk te maken. Speciaal voor deze doelgroep is het Onderwijsloket in het leven geroepen. Dit landelijke loket helpt carrièreswitchers bij de eerste stappen richting het onderwijs. Het loket sluit aan op de initiatieven van Fontys Pro Educatie om de carrièremogelijkheden binnen het onderwijs meer en beter onder de aandacht te brengen.

Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen als ze het onderwijs in willen. Omdat ze nog niet precies weten in welke sector ze willen lesgeven bijvoorbeeld, of omdat de overstapmogelijkheden niet helemaal helder zijn. Het Onderwijsloket helpt belangstellenden bij het geven van informatie over de routes naar het leraarschap, over arbeidsvoorwaarden in het onderwijs en over verschillende functies binnen het onderwijs. Adviseurs bij het Onderwijsloket geven daarnaast persoonlijk advies.

Het landelijke, onafhankelijke platform biedt allerlei informatie over werken in het onderwijs en is ontwikkeld op initiatief van de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Ook Fontys is vanuit VH actief betrokken bij de ontwikkeling van het loket. Nienke Meijer, oud-voorzitter, was als portefeuillehouder bij VH zelfs een van de aanjagers van dit initiatief.

Fontys als voorloper
Binnen Fontys kunnen carrièreswitchers al meer dan twee jaar terecht bij Fontys Pro Educatie, dé opleider en kennispartner voor leraren en schoolleiders in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Binnen Fontys Pro Educatie zijn alle educatieve opleidingen van Fontys Hogescholen vertegenwoordigd. Net als bij het landelijke loket kunnen potentiële leraren bij Fontys Pro Educatie terecht voor advies op maat. Belangstellenden voor het onderwijs kunnen bijvoorbeeld informatie inwinnen tijdens een van de open avonden of een persoonlijk adviesgesprek aanvragen.

Samenwerking op allerlei niveaus
Er zijn steeds meer en goede initiatieven in de regio’s gericht op het werven, opleiden en begeleiden van docenten waarbij samenwerkingen tussen verschillende organisaties ontstaan en worden versterkt. Dat is goed, want de regio’s hebben zelf veel gerichte kennis, informatie, netwerken en beleid op dit gebied. Ook verschillen de situaties per regio wat betreft leerlingenpopulatie (inclusief krimp of groei), lerarentekort, geografie en onderwijsinstellingen.
Het Onderwijsloket vindt een goede samenwerking met regionale opleidingsscholen als Fontys Pro Educatie erg belangrijk. Alle partijen samen vervullen namelijk de belangrijke taak om potentiële overstappers met vragen over opleidingsmogelijkheden daadwerkelijk verder te kunnen helpen. Het Onderwijsloket verwijst bezoekers door naar Fontys Pro Educatie wanneer zij de eerste verkennende fase hebben afgerond. Door regionaal te gaan werken kan meer aandacht besteed worden aan die verschillen waardoor meer maatwerk ontstaat.

Campagne
Naast het Onderwijsloket is ook een nieuwe campagne in het leven geroepen: ‘Werken in het onderwijs. De baan van het leven.’ Werken in het onderwijs is net zo mooi, heftig, dankbaar en veelzijdig als het leven zelf. Dat is het idee achter de campagne die afgelopen week live ging.
Omdat het in het onderwijs draait om echte leraren, echte leerlingen en echte ervaringen, leunt de campagne op verhalen van veertien ambassadeurs die zich aan dit initiatief hebben verbonden. Eén van deze ambassadeurs is Daisy Mertens, lerares op een basisschool in Helmond en alumnus van Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Aanpak imagoprobleem
De campagne is een initiatief van schoolbesturen, schoolleiders, leraren, onderwijsondersteunend personeel, opleiders, vakbonden, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om samen het imago van werken in het onderwijs te verbeteren, zodat onderwijsprofessionals de waardering krijgen die ze verdienen.

Auteur: Ellen Langenhuijsen