januari

Miranda Snoeren lector Professionele werkplaatsen

domeinbreed en in samenwerking met de beroepspraktijk

_MG_8217

Miranda Snoeren is de lector van het nieuwe lectoraat Professionele Werkplaatsen: lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk. In dit lectoraat, dat zich uitstrekt over alle opleidingen in het domein Mens en Maatschappij (MM), vormen complexe, maatschappelijke vraagstukken de basis tot interprofessioneel samenwerken.

Professionele werkplaatsen (PW) zijn hybride leeromgevingen binnen publieke organisaties, zoals een verpleegafdeling, gemeente of jeugdcentrum. Studenten, professionals, docenten en anderen, zoals cliënten, mantelzorgers en managers, leren en werken er onderzoekend samen. Een docent of professional uit het werkveld is hierin de bruggenbouwer met de specifieke taak mensen en organisaties met elkaar te verbinden. Professionele werkplaatsen leveren een bijdrage aan de ontwikkeling en groei van alle betrokkenen en aan de innovatie en ontwikkeling van de hulp- en dienstverlening.
Het domein MM kent meerdere vormen van PW, zoals Zorginnovatiecentra/ Zorginnovatienetwerken (ZIC/ZIN), Centra of Pedagogische innovatie (CPI) en Partnerships Sportkunde.

Het WIN-project
Het WIN-project (Werkplaats INstrument), dat startte in 2018, is als het ware de voorloper van het nieuwe lectoraat. Alle zeven hogescholen binnen het domein MM zijn betrokken bij het WIN-project waar onderzoek gedaan wordt naar de samenwerking binnen PW en specifiek naar de elementen en mechanismen die bijdragen aan die samenwerking. Er is een theoretisch model ontwikkeld en op basis daarvan een instrumentarium dat betrokkenen bij PW helpt om de kwaliteit van hun samenwerking te evalueren en te versterken. De opgedane kennis vanuit het WIN-project vraagt om verdere verdieping en uitbreiding. Om (proactief) te blijven anticiperen op de veranderende maatschappelijke context en uitdagingen op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn, is het versterken van intersectorale samenwerking nodig. Meer kennis is nodig over hoe dit toekomstbestendig vorm te geven binnen zowel alledaagse werkprocessen, als ook op strategisch en bestuurlijk niveau.

Het lectoraat en de lector
Het lectoraat wordt geïnitieerd vanuit Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG), maar betreft een nauwe samenwerking met alle instituten en haar beroepspraktijk binnen het domein MM.
Het onderzoek zal vorm krijgen langs drie onderzoekslijnen:
1. Condities voor lerend en onderzoekend samenwerken
2. Rol en professionalisering van bruggenbouwers
3. Opbrengsten van PW
Binnen dit onderzoek zullen studenten, docenten, professionals en cliënten actief betrokken worden.

De lector, Miranda Snoeren, is van oorsprong verpleegkundige en studeerde algemene gezondheidswetenschappen, waarna zij promoveerde op een participatief actieonderzoek naar werkplekleren in de ouderenzorg. Haar interesses lagen altijd al bij leren, ontwikkelen en veranderen in en van werkcontexten. Eerst als lecturer practitioner (bruggenbouwer) en daarna als programmaleider zorginnovatiecentra is zij al jaren direct betrokken bij de zorginnovatiecentra. Daarnaast heeft zij haar terrein verbreed naar de intersectorale samenwerking binnen het domein MM en het onderzoek naar PW. Dit onder andere vanuit haar rol als projectleider van het WIN-project.

Plannen 2021 van het lectoraat
Naast het samenstellen van de kenniskring en het ontwikkelen van een netwerkstructuur die zoveel mogelijk betrokkenen laat participeren, zetten we in op het verstevigen van de interprofessionele samenwerking in en tussen PW en specifiek van de relaties met werkveldpartners. Samen met stakeholders worden de onderzoekslijnen en beoogde uitkomsten nader bepaald en lopende onderzoeksprojecten uitgevoerd. Voor het WIN-project betekent dit bijvoorbeeld het uitrollen van het ontwikkelinstrument binnen de PW en het ontwikkelen van tools om samenwerking te verstevigen. Ook zoeken we de samenwerking met andere lectoraten en kennisthema’s, zoals Future (of) Learning, en Fontysprogramma’s, zoals hybride leeromgevingen (HLO), studiesucces en docentprofessionalisering.

Congres: 11 november 2021
Op 11 november organiseert het domein MM een congres waarbij het WIN-project formeel wordt afgesloten en de officiële installatie van Miranda Snoeren als lector plaatsvindt. Het congres over leren en werken op het grensvlak van opleiding en werk staat in het teken van het delen van kennis en ervaringen, ontmoeting en netwerken.

Auteur: Maria Verbaal